Donderdagavond 26/1/2017 stond Peter Lancksweerdt op het podium van het Arjaantheater in Piaf, een balletvoorstelling van The Atlantic Ballet Theatre of Canada, waaraan hij sinds drie jaar verbonden is als professioneel balletdanser. In de zaal zaten zijn familie, zijn dansleerkrachten en heel veel medeleerlingen uit de dansafdeling van de Kunstacademie van Geraardsbergen.
‘Mijn familie heeft mij nog maar een keer of vier professioneel zien dansen,’ zei Peter vooraf, ‘ik hoop dat ze onder de indruk zullen zijn. Mijn moeder zal alleszins fier zijn, dat weet ik zo.’ Fier was ook Myriam Van den Bossche. Ze is de dansleerkracht bij wie Peter als kleine jongen begon te dansen. ‘Ik zag natuurlijk het talent,’ zegt ze, ‘maar een dansopleiding is fysiek en mentaal zeer belastend en bij Peter herkende ik ook het doorzettingsvermogen dat daarvoor nodig is.’
Toen Peter op tienjarige leeftijd naar de Koninklijke Balletschool in Antwerpen wilde, begeleidde ze hem dan ook bij de voorbereiding op de ingangsproeven. ‘Een docent beperkt zich nooit louter tot lesgeven aan een groep,’ zegt Myriam, ‘als docent wil je elke leerling ook individueel ondersteunen. Ze hebben allemaal hun eigen doel om te bereiken. Ze volgen allemaal hun eigen traject en als docent wil je iedereen zo effici ënt mogelijk begeleiden op hun weg ernaartoe.’
‘De dansopleiding in het DKO is ook zeer breed,‘ legt dansleerkracht Rut De Geeter, ‘Peter volgde bij mij, van zijn derde tot zijn achttiende, dansimprovisatie, waarbij de focus ligt op het creatieve en expressie via beweging.’ Alhoewel Peter op de balletschool zat en in Antwerpen wekelijks vele uren trainde, bleef hij ook dansen in Geraardsbergen. ‘We waren als kleine meisjes echt onder de indruk van zijn danstalent,‘ herinnert Lore Fonteyn (18) zich. ‘Ik weet nog dat we in onze tutuutjes ademloos in de coulissen stonden te kijken, naar een solo die Peter danste in onze voorstelling.’
Ook later toen hij zijn balletopleiding vervolgde in Parijs werden de banden met de Kunstacademie niet verbroken. ‘In de Kunstacademie vinden we het contact met oud-leerlingen die doorstromen naar een professionele carrière zeer belangrijk,’ zegt directeur Marc Van den Borre, ‘We geven hen de kans om concerten, workshops of masterclasses te begeleiden of laten hen meespelen in schoolorkesten, als het strijkorkest of de big band.
We willen onze jonge professionele kunstenaars blijven ondersteunen en zien bovendien voor hen een taak weggelegd als rolmodel voor onze huidige leerlingen. Zo is dat ook met Peter, die al enkele jaren een zomerstage voor leerlingen begeleidt en ook al korte workshops over dansmethodieken of —technieken gaf in de dansafdeling.’
‘De Kunstacademie is er voor de gepassioneerde amateur, maar ook voor de kunstenaar in sp é, ‘ besluit hij ‘voor beide profielen hebben we aandacht. En vanavond is het gewoonweg fantastisch om in de zaal te zitten en te kijken naar een oud-leerling die onze Kunstacademie overstijgt.’