Leerlingen uit Merelebeke houden muzikale en creatieve slotfeesten Fête Afrique

ddl-merelbeke-muzikale-en-creatieve-slotfeesten-fete-afrique-2

Merelbeke, 06/02/2017: Op dinsdag 31 januari en donderdag 2   februari waanden 250 leerlingen van het 4de leerjaar uit zeven lagere scholen in Merelbeke — GILKO Merelbeke, Sint-Elooischool, Visitatieschool Bottelare, Paus Johannescollege, BSGO! Merelbeke, Sint Michielsschool en SG De Graankorrel — zich heel even in Afrika. Dan vonden  de slotfeesten plaats van het school- en vakoverschrijdend project Fête Afrique. Voor het zesde jaar op rij werd  dat project gecoördineerd door het gemeentebestuur in samenwerking met de educatieve ngo Djapo.  

Fête Afrique

Fête Afrique wil van Merelbeekse leerlingen wereldburgers maken. Van december vorig jaar tot begin februari dompelde Fête Afrique leerlingen uit het vierde leerjaar onder in de boeiende wereld van leeftijdsgenootjes uit West-Afrika. Ze ontdekten het dagelijkse leven in West-Afrika, kwamen tot inzichten en konden de link leggen met hun eigen leven. De leerkrachten leerden dan weer hoe ze met kinderen kunnen filosoferen en hoe ze wereldburgerschap en beeldvorming in de lespraktijk kunnen brengen.

ddl-merelbeke-muzikale-en-creatieve-slotfeesten-fete-afrique-1

In het teken van de stedenband

In 2017 focust Fête Afrique op het leven van kinderen uit Toucountouna in het West-Afrikaanse Benin. Met Toucountouna heeft de gemeente Merelbeke sinds 2014 een stedenband. Bedoeling van die samenwerking is dat beide gemeentebesturen kennis en ervaringen uitwisselen om zo hun bestuurskracht te versterken. Via Fête Afrique worden ook scholen betrokken in de samenwerking en krijgt het Zuiden een gezicht voor de Merelbekenaars. Leerlingen leren aan de hand van praktijkvoorbeelden leeftijdsgenoten uit Toucountouna beter kennen. Brieven uitwisselen in het 5de en 6de leerjaar is de volgende stap.

Muzikale en creatieve slotfeesten

Tijdens de slotfeesten volgen de leerlingen in de voormiddag twee workshops (djemb é, zandschilderen, Afrikaanse dans, Afrikaanse juwelen of Afrikaanse dorpsverhalen). In de namiddag mogen de leerlingen hun kunsten tonen aan ouders en grootouders tijdens optredens en toneeltjes. De slotfeesten beloven een muzikaal en creatief spektakel te worden waarin de leerlingen zelf de belangrijkste rol spelen. Dinsdag 31 januari namen 126 leerlingen deel, op donderdag 2 februari 124 leerlingen.