Brakel, 18/03/2017, persbericht: Sinds een aantal jaar biedt het Atheneum Brakel CLIL-onderwijs aan. CLIL staat voor Content and Language Integrated Learning. In onderwijskringen oogst het CLIL-traject niets dan lof. Het is een vorm van immersieonderwijs waarbij enkele vakken in een vreemde taal worden onderwezen. Leerlingen slaan via deze weg twee vliegen in één klap: Ze verbeteren hun taalvaardigheid terwijl ze een niet-taalvak leren.
De durf om zich in een andere taal uit te drukken vergroot en de motivatie om een vreemde taal te leren neemt toe. Onze school was één van de scholen die zich vroeg aansloot bij het ambitieuze project. In de tweede en de derde graad worden lessen biologie, economie en toegepaste informatica aangeboden in het Engels.
Onze leraar biologie in de tweede graad is alvast laaiend enthousiast: “Hiermee zijn leerlingen beter voorbereid op hun latere studieloopbaan. Door de toenemende internationalisering is Engels steeds meer de voertaal. In de toekomst zal meertaligheid een steeds grotere troef worden en we weten dat CLIL de leerlingen in deze geglobaliseerde wereld alleen maar ten goede kan komen.”