Merelbeke, 23/03/2017: We zetten graag eens een boompje op over Unizo Land van Rode dat een bedrijfsbezoek organiseerde voor bedrijfsleiders, ondernemers en de pers in het Belgisch Distributiebedrijf myShopi in de Van Laetestraat in Merelbeke. Op donderdag 16 maart zwaaiden de deuren van BD myShopi wagenwijd open.
Voorzitter Unizo Land van Rode Hilde De Boever mocht een ruim belangstellend publiek verwelkomen. Unizo Land van Rode organiseerde alweer met veel succes de netwerkactiviteit ‘Ken uw buur’. Toon Coppens, strategy & innovation manager van BD myShopi, schetste met verve en met veel gloed het verhaal over de evolutie van de traditionele folderbedeling naar de huidige trends. Een vlotte, korte, en een to the point toespraak. Wat blijkt: BD myShopi is uitgegroeid van een louter logistieke speler naar een omnichannel media- marketingbedrijf.
Het bedrijf kreeg een nieuw DNA. Niet alleen via de brievenbus-, maar ook via de digitale weg worden consument en winkels aangesproken. De 590 medewerkers worden betrokken. Er werd ook geïnvesteerd in de digitalisering van de folders. Er volgde een klare visie op de hele omwenteling — van definitie tot implementatie van het bedrijf naar een betrouwbare partner in logistiek, media en marketing en de verwachtingen rond activatie van consumenten in de nabije toekomst. Na de uiteenzetting volgde een bedrijfsbezoek in kleine groepjes. Een ware ontdekkingstocht.
Toon Coppens gaf tijdens zijn betoog een schat aan informatie mee. Sinds de overname van myShopi, met de website myshopi.be en de myShopi app, wordt de offline activiteit aangevuld met een sterk online platform boordevol interactieve folders en kortingen van nationale en lokale retrailers en merken. Samen met de nieuwe omnichannel strategie werd meteen de naam BD myShopi geboren. De BD Groep telt 590 medewerkers en verdeelt ettelijke miljoenen folders. De foldermarkt daalt niet en bereikt 8 Ã 9 miljoen Belgen. En wat blijkt de foldermarkt is niet alleen voor de oudere bevolking. Het Distributiebedrijf brengt ook myShopizine uit. Het magazine helpt de consument om slimmer te kopen en inventief te besparen. In elk magazine staat een consument centraal.
Een stukje geschiedenis. Op 22 november 1961 werd het Belgisch Distributiebedrijf opgericht. In 1967 verspreidt BD huis-aan-huis folders in heel Belgi ë, 3.049.821 brievenbussen. In 2002 werd het ‘sealen’ geïntroduceerd. BD viert haar vijftigste verjaardag in 2011. In 2014 neemt BD de start-up myshopi over en gaat onder de naam BD myShopi verder als een marketing bedrijf met focus op omni-channel activatie en logistiek. In 2015 wordt in de Van Laetestraat in Merelbeke het gloednieuw logistiek centrum BD myShopi geopend, als aanvulling op het servicecenter in Waver. Het is meteen duidelijk, BD myShopi Merelbeke staat voor een gedreven engagement. Het bedrijf mag zich verheugen in enthousiast en gemotiveerd personeel. Door het grote succes verrees het nieuwe gebouw in Merelbeke. Tijdens de rondleiding zagen we het ‘sealpakket’ (in plasticfolie verpakte stapel folders) tot stand komen, wekelijks huis — aan — huis verspreid. Zo te zien veel winkelketens zijn klant bij BD myShopi. BD myShopi is springlevend.
Reporter 17, foto’s D D L.