Zottegem, 25/04/2017 – Volgens schepen van mobiliteit Peter Vansintjan werd in Zottegem nooit zoveel geïnvesteerd in de veiligheid van fietsers, dan de voorbije 5 jaar. Het resultaat oogt indrukwekkend. Een overzicht :
Persbericht van Peter vansintjan: Aanleg van nieuwe fietspaden.
Er werd vanaf mijn aantreden als schepen van verkeer en mobiliteit ieder jaar 200.000 euro geïnvesteerd in de aanleg van nieuwe fietspaden. We kozen voor de aanleg van veilige fietspaden die moeten toelaten om op een veilige manier van de deelgemeenten naar het centrum en naar de scholen te fietsen . Een overzicht :
-fietspad in de doolstraat
-fietspad in de stopweide
-fietspad in de veldstraat
-fietspad in de korenbloemstraat
-fietspad op het einde van de wurmendries (realisatie in 2017)
-fietspad op het einde van bosveldstraat ( realisatie in 2017)
Herstel en vernieuwing van bestaande fietspaden
Er werd ook veel geïnvesteerd in het herstel en vernieuwen van bestaande fietspaden die daardoor opnieuw veilige fietspaden werden:
-herstel van het fietspad (in beide richtingen) in de Elenestraat
-volledige heraanleg van het fietspad (in beide richtingen) in de Beugelstraat
Projecten die gerealiseerd zullen worden in 2018
-Onder impuls van schepen Vansintjan en met de zeer goede medewerking van de ingenieurs en de middelen van het Vlaams Gewest wordt in 2018 een gescheiden fietspad aangelegd ( in beide richtingen ) op de provinciebaan in Velzeke /Elene van het Hof van Oranje tot aan de grens met Hundelgem .
Op 15 mei finaliseren we de plannen.
-Samen met de gemeente Lierde realiseren we een fietspad in de Bontestraat . Deze plannen worden aan het publiek voorgesteld op 25 april
De fietsstraten : uniek in de streek
-Met de steun van de Bevegemse buren realiseerde schepen Vansintjan twee fietsstraten in de wijk Bevegem : de acacialaan en de Oostraat . Hierdoor heeft de fiets duidelijk voorrang in de hele wijk
Aanpak van de gevaarlijke kruispunten
Schepen Vansintjan wacht niet op de realisatie van de herinrichting van de Langestraat ( met gescheiden fietspaden ) om nu reeds de gevaarlijke kruispunten ( tweekerkenstraat /langestraat , godveerdegemstraat /jasmijnstraat) aan te pakken .
Er zijn al verscheiden vergaderingen doorgegaan met de vertegenwoordigers van het Vlaams Gewest om die kruispunten aan te pakken. Op de vergadering van 15 mei hopen we tot een definitief voorstel te komen .
Stationsomgeving en aanleg van de parkeertoren
Het schepencollege heeft de aanvraag tot het bouwen van een parkeertoren aan de achterkant van het station gunstig geadviseerd maar heeft de NMBS gevraagde een mobiliteitsstudie te maken met uiteraard zeer veel aandacht voor de fietsers en voetgangers. Daarnaast is een werkgroep opgericht waar samen met de verkeersraad zal worden onderzocht welke maatregel kunnen worden genomen om de situatie aan het station nog te verbeteren;
Veilige schoolomgevingen : zone dertig met kleurrijke aanduiding
-De voorbije jaren werden de schoolomgevingen van de school de smidse in Erwetegem en de lagere school in Velzeke heraangelegd om de veiligheid nog te vergroten
-In de maand mei starten de werken voor de heraanleg van de schoolomgeving in Strijpen : daar investeren we 600.000 euro om de schoolomgeving veiliger te maken voor fietsers en voetgangers.
-Aan de school in Sint Maria Oudenhove zullen we verbrede voetpaden aanleggen en bestaande veldwegen verharden zodat ze veilige wegen worden naar de school
-Alle scholen komen in aanmerking om in te stappen in een project waarbij we de school gaan uitrusten met kleurrijke totems en beugels : een investering van bijna 250.000euro , te realiseren in het najaar
Het stadscentrum : een erf dus voorrang voor fietsers en voetgangers
Het stadscentrum werd heringericht als erf hetgeen betekent dat men er maximum 20 km per uur mag rijden en dat fietsers en voetgangers er voorrang hebben . Bovendien mogen de fietsers er in beide richting rijden
Een snelheidsplan voor het hele grondgebied van Zottegem
In de komende maanden zal het snelheidsplan worden uitgevoerd: de snelheid wordt teruggebracht tot 50 km per uur . 70 km per uur kan enkel nog op de verbindingswegen (niet in de bebouwde kom waar 50 km per uur blijft bestaan)
In de schoolomgeving blijft de 30 km per uur van kracht en in het stadscentrum blijft het 20 km per uur.
Een verlaging van de snelheid van de wagens en vrachtwagens moet de veiligheid voor fietsers en voetgangers vergroten.
Dit overzicht is duidelijk: geen woorden maar veel daden : de voorbije 5 jaar is er enorm veel geïnvesteerd in verkeersveiligheid in Zottegem en we gaan door met dit beleid aldus Peter VANSINTJAN, cd&v schepen voor mobiliteit en verkeer : ” minstens tot eind 2018….”
Hiermee verwante berichten :
https://www.nuus.be/2017/04/23/jongsocialisten-voeren-actie-pasopvoormij/