Oudenaarde, 24/05/2017 – Door de specifieke verkeerssituatie op de N8 in Leupegem is het voor fietsers niet altijd evident om daar op een veilige manier te kunnen oversteken. Na grondig onderzoek besliste de stad Oudenaarde daarom dat een ondergrondse kruising van de N8 ter hoogte van de Ronseweg de beste optie is.
Fietsers zouden ongeveer ter hoogte van de kerk ondergronds gaan op de Ronseweg, om dan aan de overkant van de N8 ter hoogte van het ‘Schipperskerkje’ aan te sluiten op de Jan Baptist Eeckhoutskaai.
Naast het plaatselijk fietsverkeer is deze kruising ook belangrijk voor het zogenaamde Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF). De ‘fietssnelweg’ tussen Oudenaarde en Kluisbergen moet namelijk ook de N8 kruisen.
Net om ‘missing links’ zoals deze op fietssnelwegen weg te werken, heeft de Vlaamse Regering in totaal 12,5 miljoen euro aan middelen uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) vrijgemaakt.
Schepen van mobiliteit Lieven Cnudde: “Aangezien ons project perfect paste binnen het opzet van de Vlaamse Regering, dienden ook wij een dossier in. En blijkbaar deelt het Agentschap Innoveren & Ondernemen de visie van de stad Oudenaarde, want onlangs ontvingen we het goede nieuws dat de fietsonderdoorgang werd aanvaard als EFRO-project.”
Voor de stad Oudenaarde betekent dit dat ze tot 40 % van de aanvaarde uitgaven kunnen gesubsidieerd krijgen, goed voor een stevig maximumbedrag van bijna 820.000 euro.
“Het wordt niet veel gedaan, misschien zelfs te weinig, maar ik wil de verdienste van de administratie bij het binnenhalen van deze Europese steun wel eens benadrukken. In het bijzonder onze stadssecretaris Luc Vanquickenborne, kersvers diensthoofd Ruimtelijke Ordening Maaike Bockstal en mobiliteitsconsulent Stef Broodcoorens hebben er dankzij hun inspanningen in dit dossier samen voor gezorgd dat de stad deze aanzienlijke subsidie kreeg toegewezen” besluit schepen Cnudde trots.
De start van de administratieve procedure is nog voor dit jaar voorzien. Als alles goed gaat, kan de aannemer dan midden 2019 effectief aan de slag zodat tegen eind 2020 de eerste fietsers de N8 in alle veiligheid kunnen kruisen via de nieuwe onderdoorgang.