Oudenaarde, 01/06/2017 – Jongsocialisten Oudenaarde voerde actie aan het station en startte ook een mediacampagne. “De nieuwe betaalparking doet immers nog steeds veel stof opwaaien”, klinkt het. “Treinreizigers betalen sinds kort €350 per jaar om de auto achter te laten en de stationsbuurt kreunt onder de overlast.”
Minister van Mobiliteit François Bellot en de NMBS reageren op heisa rond de NMBS-parking in Oudenaarde. Afgelopen maand had voorzitter Bjorn Gens ook een briefwisseling met de bevoegde minister en de NMBS zelf.
“In de briefwisseling met Jongsocialisten Oudenaarde gaat minister van Mobiliteit François Bellot niet in op het feit dat de betaalparking zijn oorsprong zou vinden in nationale besparingen en pendelaars niet langer zou motiveren om de trein te nemen. Bellot zegt dat de afschaffing van de gratis stationsparking voor treinreizigers net past in een plan om “de diverse vormen van (openbaar) vervoer beter op elkaar af te stemmen.”
Ook de NMBS zelf liet aan Jongsocialisten Oudenaarde weten dat ze met de betaalparking meer reizigers willen motiveren om te voet of met de fiets naar het station te gaan:
“Ongeveer 30% van de parkinggebruikers woont op minder dan drie kilometer van het station. Een gratis parking stimuleert het gebruik van de auto waar dit dus niet nodig is.”
Bjorn Gens is niet opgezet met deze uitspraken en houdt voet bij stuk.
“Reizigers zullen zelf wel bepalen wanneer ze de auto of de fiets kunnen gebruiken. Het belangrijkste is dat er zoveel mogelijk mensen effectief in het station geraken om het openbaar vervoer te gebruiken. Pas dan kun je meer mensen op het openbaar vervoer krijgen. De betaalparking is ontmoedigt mensen om de trein te nemen, zeker de 70% reizigers die buiten het centrum wonen. €350 per jaar extra is voor de meeste mensen immers een smak geld. Wie reist met de trein, betaalt niet voor de auto: zo simpel is dat.”
Jongsocialisten Oudenaarde heeft zowel bij minister Bellot als bij de NMBS aangekaart dat buurtbewoners en de handelaars veel last ondervinden van auto’s die de straten en parkings de hele dag bezetten. Bellot wijst met de vinger naar het gemeentebestuur.
“Dat er heel wat auto’s van pendelaars nu in de aanpalende straten parkeren en zo hinderlijk zijn voor handelaars en buurtbewoners valt onder de verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur van Oudenaarde.” De NMBS wist te melden dat de lokale autoriteiten tijdig verwittigd werden en ze de tijd gehad hebben om “zowel de blauwe zone als hun mobiliteitsplan” aan te passen.
Tijdens de Oudenaarde gemeenteraad legde raadslid Dagmar Beernaert (sp.a) het probleem andermaal op tafel en wees op de onbetaalbaarheid van de parking en de enorme overlast voor de stationsbuurt. Door de toenemende publieke druk kon een reactie niet uitblijven en werd aangekondigd dat het gemeentebestuur met de NMBS zal samenzitten om een oplossing voor de overlast te vinden. Of ook het statuut van de betaalparking alsnog wordt herzien valt nog af te wachten.