Lede, 24/06/2017, persbericht – De eerste editie van Zo Dichtblij, de klimaatcampagne van Bond Beter Leefmilieu, Unizo en Gezinsbond, was in Lede onmiddellijk een schot in de roos. Tussen 29 april en 3 juni beloonden 88 Leedse ondernemers hun bezoekers met een Zo dichtblij-lotje. 755 Ledenaars registreerden tijdens de campagne in totaal 6.300 tombolaloten. Op donderdag 22 juni maakten we 49 tombolawinnaars gelukkig met gemeentelijke cadeaucheques. Emillienne fietste met de hoofdprijs naar huis: een fonkelnieuwe Oxfordfiets!
Zo Dichtblij is de opvolger van de fietspromotiecampagne Met Belgerinkel naar de Winkel. Bij Belgerinkel lag de nadruk vooral op de promotie van de zogenaamde zachte mobiliteit. Wie te voet of met de fiets boodschappen deed, werd beloond met een Belgerinkellotje. Zo Dichtblij gaat nog een stapje verder en werkt rond zes duurzame thema’s: een doordachte mobiliteit, het vermijden van afval en het stimuleren van hergebruik, een groene en kwaliteitsvolle leefomgeving, lokale en gezonde voeding, klimaat bewuster leven en een ondernemende kern.
Wie tijdens de vijf campagneweken winkelde bij de deelnemende ondernemingen ondersteunde de lokale economie en werd daarvoor beloond met een tombolalotje. Bij de registratie van het lot op de Zo Dichtblij-website kregen de bezoekers concrete tips om milieubewuster te leven. Dit alles draagt bij tot levendige kernen en betrokken, milieubewuste inwoners. En dat is de sleutel tot het realiseren van een klimaatneutrale gemeente.
Maar niet enkel handelaars en ondernemers spelen een belangrijke rol in het realiseren van een bruisend centrum waar het goed is om te leven. Ook verenigingen en vrijwilligers dragen bij tot een leefbare en gezinsvriendelijke omgeving. Daarom draait Zo Dichtblij niet alleen rond winkelen en registreren van loten, maar werd ook de hulp van verenigingen ingeroepen om duurzame activiteiten op poten te zetten.
Het gemeentebestuur gaf het goede voorbeeld met een bandenspanningsactie, een workshop moestuinieren in de vierkantemetertuin en Dag van het Park waar we dit jaar enkele Leedse streekproducten in de schijnwerpers hebben gezet. Maar er sprongen ook verschillende Leedse verenigingen mee op de kar: de fairtradetrekkersgroep ging tijdens hun jaarlijkse fietstocht op bezoek bij verschillende lokale producenten, KVLV Smetlede organiseerde in samenwerking met Eandis een infoavond rond energiebesparing en een ShareFair-baknamiddag voor kinderen. KVLV Lede verraste met de kookworkshop Van aardappelschil tot wortelloof en Gezinsbond Lede droeg hun steentje bij met de 2nd-live-beurs en een creatieve upcycle-workshop waar kinderen voor Moederdag een juweeltje knutselden met oude fietsbanden.
Dankzij de inzet van de deelnemende verenigingen, ondernemers en handelaars kunnen we terugblikken op een geslaagde eerste editie!
De winnaars die niet aanwezig waren tijdens de prijsuitreiking kunnen tot eind september hun prijs afhalen bij de dienst milieu en landbouw in het gemeentehuis.