Economie, 28/06/2017 – Bestellen langs het internet en thuis of op het werk pakjes afgeleverd krijgen we raken er aan gewoon . Wie er als handelaar of bedrijf niet op inspeelt ziet een deel van het traditionele kooppubliek afhaken. Je moet geen internationale keten zijn om dergelijke dienst aan te bieden. Het komt er op neer tijdig te reageren. (FDS)
Huidig probleem is de wirwar aan codes en opmaak van etiketten voor verzending van pakjes en ook terugzending.
Het European Committee for Standardisation kortweg CEN heeft in samenwerking met GS1 een unieke identificatiecodering voor pakjes uitgewerkt. De SSCC of Serial Shipping Container Code laat toe om met een code die bestaat uit 18 cijfers zowel de code van het bedrijf als het identificatienummer van het pakje samen te brengen. (De foto’s in dit artikel zijn aangepast om geen herkenbare codes te tonen).
Als men een pakje ontvangt van een bepaalde koerierdienst moet het pakje ook met dezelfde koerierdienst worden teruggezonden. Met de SSCC code kan men met gelijk welke koerierdienst het pakje terugsturen in de code komen alle elementen voor nodig voor terugzending.
De consument ziet een belangrijke hinderpaal weggenomen als een eventuele terugzending vlotter verloopt. Voor de bedrijven en winkels wordt het ook makkelijker, ze kunnen veel eenvoudiger van pakjesdienst veranderen als een bepaalde koerierdienst hen niet meer bevalt. Open staan voor digitalisering en vernieuwing in een snel evoluerende wereld is de boodschap in onze hedendaagse maatschappij.
(Freddy De Schuiteneer)