Nieuw logo, huisstijl en website voor stad Zottegem

_PDV2049

Zottegem, 15/09/2017 – Stad Zottegem heeft een nieuwe site klaar, een nieuwe huisstijl en een nieuw logo.

Check it out via www.zottegem.be

Toelichting bij de nieuwe huisstijl door burgemeester Jenne De Potter

Infoblad

Het infoblad kreeg een moderne look, geheel in de lijn van de nieuwe huisstijl, met een rustige bladspiegel en heel veel witruimte. Er werd ook gekozen voor wit papier, wat de nieuwe stijl verstrekt en ook de cover werd helemaal vernieuwd. Het blad is meer open, focust zich rond de inhoud en leest daardoor vlotter. Het is echt een modern blad geworden waar we kunnen mee uitpakken.

Webstek

De hele communicatie van de stad werd grondig onder armen genomen. En naast het logo, de huisstijl en het infoblad, werd bijzonder veel werk gemaakt van een performante, gebruiksvriendelijke en moderne webstek.

We hebben er heel lang en zorgvuldig aan gesleuteld, waarbij we gebruiksvriendelijkheid, transparantie en de mogelijkheid om hedendaagse tools te implementeren als krachtlijnen hebben vooropgesteld. Voor het op punt stellen — zeg maar het uitschrijven — van de content hebben we zelfs een externe copywriter aangetrokken, want de hoeveelheid werk ging onze eigen capaciteit te boven.

De afgelopen weken heeft onze ITer Wouter, in overleg met Danny en na ruggenspraak met Jonas van eForum, intensief aan de nieuwe site geschaafd aan de look van de site tot alles op zijn juiste plek stond en de schikking, het lettertype, de kleuren en de gegevens stonden waar we ze graag zagen staan.

En ik geef hen bij deze graag een dikke pluim, want het resultaat mag er zijn. Ik geef graag een paar hoofdlijnen mee.

Opbouw

We stelden ons in de plaats van de modale bezoeker. Die weet normaal gezien niet hoe de administratie van de stad is ingedeeld. Daarom stapten we af van het groeperen van de informatie per dienst en schakelden we over op een thematische indeling.

Zoekfunctie

De zoekfunctie wordt erg belangrijk. De meesten onder ons zijn immers gewend om gericht te googelen en niet om een site te doorbladeren. Daarom werd een groot en duidelijk balkje “Wat wilt u weten” op elke pagina geplaatst die heel wat zoektermen omvat en de bezoeker van onze site gericht stuurt naar de juiste informatie.

Begeleiden

We willen de bezoeker van onze site ook bij de hand nemen en hem mee door www.zottegem.be loodsen. Daarom worden de verschillende items telkens van een begeleidend tekstje van precies drie regeltjes voorzien, een korte omschrijving die de inhoud van de titel kort en bondig duid. Dat doen we soms verschillende doorklikpagina’s na elkaar. Zo ziet de bezoeker zeer snel en overzichtelijk waarover het gaat en hoeft hij niet de ganse site af te speuren. Elk blokje licht trouwens op en om het even waar in het blokje kan je doorklikken. Dus niet meer het gebiedende en voorbijgestreefde: klik hier.

Daarom worden onderaan elke informatiepagina ook de contactgegevens vermeld. En dat zo eenvoudig mogelijk. Niet: telefoon 09 364 65 00, maar kortweg 09 364 65 00. Niet e-mail: cultuur@zottegem.be, maar wel gewoon cultuur@zottegem.be .

Kwaliteit

Als basisprincipe geldt dat er klare taal wordt gesproken. Kort en krachtig. De kwaliteit primeert op de kwantiteit.

Look and feel

De site heeft een frisse look, conform de nieuwe huisstijl. De startpagina nodigt uit, met een klare en toch uitnodigende baseline, een rustige bladspiegel en tekstondersteunende eigen foto’s. Een mooi voorbeeld is ook deze pagina waarin het infoblad kan worden gelezen.

Meldpunt

Onze vernieuwde website laat toe om nog eenvoudiger uw administratie digitaal op orde te stellen. Nieuw is ons centraal meldpunt voor meldingen allerlei, dat werd geïntegreerd in onze website. Het is een handig en directe lijn naar onze diensten, maar uiteraard blijven ook de traditionele kanalen nog steeds open.

Met deze gebruiksvriendelijkere website willen we de dynamiek die Zottegem uitstraalt ook in onze dagelijkse communicatie verspreiden. EenEen communicatie waarin ons nieuw logo telkens weer zal opduiken.

logo

Het nieuwe logo vervangt vanaf nu het wapenschild waar we nu al jaren aan gewend zijn. Het schild blijft uiteraard het offici ële wapen van de stad — dat is zo bij decreet geregeld — maar het verdwijnt uit onze communicatie. Voortaan wordt enkel nog het nieuwe logo gebruikt, op briefpapier, op omslagen, op formulieren, op affiches, maar ook op de wagens van de stad. Het komt prominent in het straatbeeld met een banner aan elke gebouw van de stad, en met een nieuwe stadsvlag, die vanaf volgende maandag overal de gekende leeuw zal vervangen.

Ikzelf, het college en de leden van het comit é die mee het logo hebben gekozen, zijn bijzonder fier zijn op het resultaat. Het werd een fris logo, een logo dat dynamiek uitstraal, een dynamiek waar Zottegem de volgende jaren nog meer voor tekent.

In het logo van de stad zijn diverse elementen samengebracht die zowel verwijzen naar het verleden én oog hebben voor de toekomst van de stad en haar inwoners.

Het gele grafische element, ook wel de ‘pointer’ genoemd, plaatst Zottegem letterlijk op de kaart. Het alludeert tevens op het feit dat Zottegem de Poort is van de Vlaamse Ardennen, het rijke, glooiende en geaccidenteerde landschap in Zuid-Oost-Vlaanderen. De gele grafische vorm doet verder denken aan een belangrijk element uit het verleden van de stad: het verwijst naar de helm van Lamoraal, graaf van Egmont.

Het andere grafische element waarmee het logo is opgebouwd, de lauwe ‘kantelen’ refereren dan weer naar het patrimonium van de stad. Dit patroon verwijst rechtstreeks naar het originele wapenschild van Lamoraal. Het vormt ook het vizier van een middeleeuwse helm.

De typische combinatie van het geel en het blauw, de kleuren van het wapenschild van de stad, werden opgefrist.

Het geheel is herkenbaar, eenvoudig en straalt dynamiek uit. Een dynamiek waar Zottegem de volgende jaren nog meer voor tekent.