Zottegem, 24/10/2017 – Jezus was een knappe vrouw, inclusief de doornenkroon. Niet dat we daar aan twijfelen. Deze en meer droombeelden koop je uit de automaat, toch als het van kunstenaar Bart Ramakers afhangt. Evelien Hoorens en haar echtgenoot Panamarenko zagen dat het goed was… (Fotoreportage op 19/10/2017, met toestemming van de kunstenaar)
De expositie gaat door aan het Wantenplein in Sint-Maria-Oudenhove, in brasserie De Kapel. Vandaag hangt er onder andere een prachtige Christus aan de muur, al is het geen gehavende jonge man. Het zijn fantastische beelden van fotokunstenaar Ramakers. Hij gebruikt graag de expliciete schoonheid van de vrouw in zijn werken.
Je kan bladeren door de kunstkalenders die hij eerder uitbracht. Nog een korte tijd kan u er ook gaan kijken naar zijn nieuwste werken. Daarin maakte hij droomcomposities rond automaten in een prachtige winkelinrichting waar je alle grote principes kan kopen. Een half pond tolerantie en een ons respect alsjeblieft. Het mag ietsje meer zijn.
De Beiaard : Hoe kom je ‘in hemelsnaam’ (pun intended) op deze locatie terecht?
Ramakers : Dat was het idee van Eveline Hoorens. Triamant had contact met haar opgenomen om de sfeer van de koffiehoek mee te bepalen.
Vandaag werk ik aan ‘Automaten voor een betere wereld’.
De beiaard : Vertel eens?
Ramakers : Stel je voor dat je gaat winkelen en je kan de tolerantie kopen? Je zou alle grote principes gewoon kunnen kopen. Daarvan maak ik ge ënsceneerde foto’s. Nadien begin ik echt aan de automaten te werken.
De Beiaard : Ik zie meerdere markante figuren op het grote doek.
Ramakers : Dat grote paneel kwam tot stand via een vriendin uit Tielt die van plan was haar koffieshop stop te zetten. Als laatste activiteit werd deze scène gefotografeerd. Samen met haar man Panamarenko poseerde Eveline Hoorens mee. We kennen mekaar al een tweetal jaren en zij was degene die voorstelde om deze foto te nemen.
De Beiaard : Fantastisch dat ook onze regionale kunstenaars Panamarenko en zijn echtgenote Evelien meewerkten.
Ramakers : Vooral Pana hechtte veel belang aan d étails. Zelfs de outfit van de dames moest perfect zijn. Pana wou er Russische hostessen van maken. Uiteindelijk gebruikten we de kledij van majoretten en oude Sovjet insignes. Dat allemaal leidde zowel tot deze fotoshoot als tot deze eerste expositie in de Triamant site.
De Beiaard : Vanwaar de fascinatie voor automaten?
Ramakers : Dat is jeugdsentiment. Het is echt de bedoeling om daar straks aan te beginnen werken.
De Beiaard : Hoe lang bent u al bezig? Volgen er straks nog meer exposities?
Ramakers : Met deze artistieke activiteiten ben ik 10 jaar bezig en exposeerde al in Frankrijk, Portugal,… niet alleen met mooie beelden, maar met beelden die veel symboliek bevatten (waarbij de artiest een afbeelding op smartphone laat zien).
Ramakers : Deze fotoshoot noemt ‘La Petite Mort’*. En zo zijn we bij de bron van het leven aanbeland.
(*’het orgasme’)
(SjK)