B-Movies zijn te vaak ondergewaardeerde films. Het zijn low-budget prenten van mindere kwaliteit die geproduceerd worden om een cinema aanbod aan te vullen.
Ze krijgen dan ook niet de publicitaire aandacht van hun A-film broertjes en zusjes. Dit wil niet zeggen dat er geen goede films tussen zitten. A-films hebben als doel een zo groot mogelijke doelgroep aan te trekken, producenten bemoeien zich daarom graag met de verhaallijn om dit doel te bewerkstelligen. Regisseurs van B-films kennen minder die druk (gezien de kosten van hun films voor grote producten peanuts zijn) waardoor ze meer vrijheid krijgen om hun ‘ding’ te doen en dat levert regelmatig interessante films op.
In dit wereldje viel in 2016 plots ‘Bone Tomahawk’ op. Een western met Kurt Russel in de gedaante – inclusief de prachtige snor – zoals hij te zien is in Tarantino’s ‘The Hateful Eight’. In deze rasechte western zien we een radeloze man, die op het eerste zicht een voortvluchtige crimineel lijkt, aankomen in een vredig dorpje. De man blijkt zonder dat zelf te weten een groep moordlustige holbewoners naar het vredige dropje gelokt te hebben. De western krijgt daarenboven een horror-toets wanneer blijkt dat de holbewoners een bende kannibalen zijn. . De film wist door zijn sereen tempo en prachtige cinematografie een ijzingwekkende spanning op te bouwen. Hiermee bewees regisseur S. Craig Zahler dat de kruisbestuiving van western met horror niet alleen haalbaar was, maar bovendien schitterende entertainende cinema opleverde.
Deze S. Craig Zahler heeft in 2017 ‘Brawl in Cell Block 99’ uitgebracht, een film met Vince Vaughn en Don Johnson. Vince Vaughn, die we vooral in komedies zagen, vertolkt hier de meest serieuze en vooral Bad-Ass rol uit zijn carrière. ‘Brawl in Cell Blok 99′ volgt Vaughn als een voormalige bokser die zijn baan als automonteur verliest en een huwelijk heeft dat op het punt staat stuk te lopen. Wanneer hij geen andere uitweg meer ziet besluit hij voor een oude vriend aan de slag te gaan als drugsdealer. Het werk gaat hem voor de wind, maar op een dag komt hij terecht in een vuurgevecht tussen de politie en zijn vrienden binnen het drugscircuit. Als hij vervolgens in de gevangenis belandt, wordt hij door omstandigheden gedwongen gewelddadige dingen te doen die de plaats in een slagveld verandert. Ook hier weet de regisseur de kruisbestuiving van een gangsterdrama tot een exploitation actie prent tot een goed einde brengen. Exploitation is het gepaste woord want de gevangenis waarin Vaughn terecht komt is te karikaturaal om serieus genomen te worden en dit bedoel ik in de goede zin van het woord want het maakt de film megacool. Het is het type film die er met momenten zo over gaat dat de awesomeness van het scherm druipt.
Zowel ‘Bone Tomahawk’ als ‘Brawl in Cell Block 99’ zullen niet door iedereen gesmaakt worden. Laat dit nu typisch zijn voor de betere, gewaagdere B-film. Maar wie fan is van cinema die weet te verrassen door te goochelen met de huidige filmclich és zal aan deze prenten een vette kluif hebben. Ik kijk alvast uit naar de volgende van S. Craig Zahler, ‘Dragged Across Concrete’ die Mel Gibson in de hoofdrol zal hebben.
Veel kijkplezier.
Hollywood Bart 😉
Meer Hollywood Bart?:
Contratiempo — Vier gratis cultfilms — Indiana Jones — Get Out — Dunkirk — Bart in
Hollywood — Three Billboards Oustide Ebbing, Missouri — Wat is jouw Guilty Pleasure
Film? Laat het ons weten! — Shape of Water — Solo: A Star Wars Story — Wat is jouw Guilty