Algemeen, 03/04/2018 – Er gaat bijna geen dag voorbij zonder dat dieselvoertuigen in het verdomhoekje terecht komen. Alle luchtwegeninfecties en voortijdige overlijdens zijn nu te wijten aan de dieselwagens. Vooral NOx of stikstofoxiden blijken de boosdoener te zijn.
Dit is een verzamelnaam voor verschillende toxische stoffen waaronder Stikstofmonoxide NO dat reukloos en kleurloos en weinig toxisch is. Maar onder invloed van zon en ozon oxideert NO en wordt het NO ². NOx bevat ook NO ² dat slecht ruikt en de luchtwegen irriteert. De producenten van NOx zijn vooral dieselmotoren en verwarmingsinstallaties op mazout, gas en kolen. Dieselmotoren stoten ook fijnstof uit. Dit heeft nare gevolgen voor de verkoop van oudere occasie dieselwagens die in veel steden geweerd worden en waarbij de eigenaars al een pak boetes betaalden.
Inmiddels hebben de constructeurs dit probleem aangepakt en worden wagens getest volgens de RDE methode of Real Driving Emission in plaats van op een testbank. Allerlei ingrepen waaronder de toevoeging van AdBlue en speciale katalysatoren moeten de uitstoot bij nieuwe dieselwagens terug dringen tot aanvaardbare normen. In 2014 werd de Euro6 norm van kracht bij dieselwagens, maar dan onder testomstandigheden op een proefbank. Vanaf september 2017 is de Euro6-TEMP ingevoerd gemeten onder RDE in werkelijke rij omstandigheden. Die norm blijft geldig tot einde 2019.
Dan is er nog de Euro6-c gemeten onder WLTP. Vanaf 1 januari 2020 is de algemene norm voor nieuwe dieselwagens 6d. Het is dan afwachten of Euro7 er komt met nog lagere schadelijke uitstoot. Voor de bestaande oudere dieselmodellen Euro4 en Euro5 wordt in Duitsland en Frankrijk naar oplossingen gezocht. Enkele bedrijven ontwikkelden katalysatoren waarmee eenzelfde resultaat bekomen wordt als met de huidige Euro6-TEMP. Aankoop en plaatsing inbegrepen mag men rekenen op minstens 2000 euro.
Freddy De Schuiteneer.