Religieus fanatisme : Zottegem klinkt als in de tijd van Egmont (beeldenstorm)

Het Zottegemse koor Crescendo organiseerde afgelopen zaterdag een muzikale beeldenstorm doorheen de geschiedenis van Lamoraal Egmont. Samen met het uitmuntende Quillisma ensemble uit Oudenaarde en de gerenommeerde muzikanten van Pandora ² werd de stampvolle dekenale kern van Zottegem vergast op het wrede verhaal van Zottegems meest beroemde burger,… Lamoraal Egmont.

(Waarmee we niet willen gezegd hebben dat de mythische figuur Sotto, de legendarische Miele, Jeanke Blaute, More en meer,… geen beroemde Zottegemnaars zouden zijn.)

De middeleeuwse polyfone muziek is nog steeds zeer populair in artistieke middens, maar weet zelden een ruim publiek te bereiken. Het is dan ook een fantastische prestatie om zoveel muziekfanaten te begeesteren om de namiddag door te brengen in een sacrale ruimte, terwijl buiten de feestelijkheden de stad beroeren.

De Latijnse, Duitse en Engelse muziek omschrijft de wreedheid van die periode, met brandstapels en onthoofding van al wie niet mee wil in de waanzin van religieus fanatisme.

Een fragment uit het lied Infima conceptum pariunt (vertaling) :

Wat laag is baart verachting
Wat hoog is boezemt vrees is
De middenweg kan je veilig nemen
Op de middenweg kan je behouden lopen

Crescendo stond onder leiding van Marleen Bijl (website)
Quillisma stond onder leiding van Koenraad Verstichel (website)
Pandora ² stond onder leiding van Marcel ketels (website)

Crescendo nam de organisatie waar en werd daarbij geholpen door Deken Hans Vanderholen, de kerkfabriek en het secretariaat van het dekenaat, Dhr. Luc Verstricht, de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans en haar directeur Dhr. Andy Dhondt, de Zottegemse stadsbibliotheek en de Zottegemse Dienst voor Toerisme, het Zottegemse stadsbestuur en vele sponsors. Niet te vergeten het trouwe publiek.

SjK