Meer aandacht voor zwakke weggebruikers bij renovatie Stationsplein!


Armand Matthijs — woordvoerder van Rebus — vraagt aan de lokale overheid om bij de renovatie van het Stationsplein meer aandacht te hebben voor de zwakke weggebruiker en koning auto zoveel mogelijk te bannen.

De federale overheid en Infrabel zullen de komende jaren investeren in de renovatie van de perrons en in extra parkeermogelijkheden voor het station in Geraardsbergen. De omgeving wordt door aanzwellende en vervuilende autofiles steeds meer geteisterd.

‘Waarom heeft de lokale overheid zich nooit de moeite getroost om van het stationsplein een aantrekkelijke en gemakkelijk bereikbare plaats te maken?’ vraagt Armand Matthijs zich af. Armand roept op om werk te maken van een goed uitgebouwd netwerk van openbaar vervoer, waarbij koning auto niet meer nodig is.
Om er voor te zorgen dat het Stationsplein van Geraardsbergen een gezonde en veilige omgeving wordt, stelt de vzw Bewegings- en sportproject Rebus  een aantal acties voor:

  1. de huidige toegankelijkheid van het stationsgebouw voor rolstoelgebruikers en mensen die moeilijker te been zijn, kan nu al volop aangepakt worden;
  2. de tunnel onder de spoorwegen is er voor de reizigers en de trage weggebruikers die zich van de noordkant naar de zuidkant van de stad willen verplaatsen. De twee steile spoorwegbruggen(Oudenaardsestraat en Groteweg) vormen immers zware hindernissen.   Maar ook de huidige tunnel onder de sporen is met de fiets, rolwagen, kinderwagen niet te doen…
  3. het station kan nu al verbonden worden met de (verbeterde) fietsring rond het stadscentrum. Deze veilige ring loopt langs, de Zonnebloemstraat, de Guilleminlaan, de Meerstraat, de Rode Kruisstraat, het jaagpad langsheen de Dender, de Maretaksite, de Papiermolenstraat, de Reepstraat, de Gentsestraat. Deze ring vermijdt duidelijk de onverantwoorde Astridlaan;
  4. het stap- en fietsnetwerk over heel Geraardsbergen en omgeving verbindt alle dorpen, de toegankelijke stations(Schendelbeke, idegem, Zandbergen, Moerbeke), de stadsring rond het centrum en het fietspad langs de Dender;
  5. fietsers moeten hun voertuig veilig, overdekt  en bewaakt (herstelplaatsen…) kunnen achterlaten, vlak bij de stations   en andere drukbezochte openbare plaatsen;

Julien Borremans