CD&V Geraardsbergen engageert zich om de fiets meer dan ooit centraal te plaatsen in haar mobiliteitsbeleid. Niet alleen wat het woon-schoolverkeer betreft, maar ook voor woon-werkverkeer, als recreatie of als aanvulling op het openbaar vervoer.
“Geen enkel ander vervoersmiddel combineert zoveel voordelen. Fietsen is goed voor de portemonnee en het klimaat, het is gezond, snel, vermindert files én laat makkelijk sociaal contact toe”, licht Fernand Van Trimpont toe.
Auto’s, fietsers en voetgangers die elkaar (graag) zien.
Het is zichtbaar en voelbaar: fietsen zit opnieuw in de lift. Lange tijd werd de fiets alleen van stal gehaald tijdens het weekend, maar meer en meer werknemers ontdekken de fiets ook als vervoermiddel voor het woon-werkverkeer :
gezonder, goedkoper en soms zelfs sneller dan de auto. Dat moeten we zeker verder ondersteunen. Kinderen en jongeren daarentegen gebruiken hoe langer hoe minder de fiets om naar school te gaan. Dat moeten we helpen keren.
Fietsdeal
De fietsdeal werd door de CD&V-kandidaten ondertekend tijdens de jaarlijkse gezinsfietstocht van de partij. Het is een formeel engagement om werk te maken van een sterk lokaal fietsbeleid. Deze fietsdeal werd uitgewerkt op een “Koning Fiets-avond” in de maand mei. Kandidaten Herman D’Hondt en Sarah Van den Stock namen het voortouw, in aanwezigheid van Vlaams volksvertegenwoordiger Robrecht Bothuyne. Robrecht Borthuyne: “83% van de Vlamingen kiest ook voor korte ritten van minder dan 5km voor de auto. Dit cijfer moet omlaag. CD&V Geraardsbergen heeft het recept om ook in deze stad meer mensen op de fiets te krijgen.”
Herman D’Hondt vult aan: “In de fietsdeal werden 10 kernprincipes van een omvattend fietsbeleid geformuleerd. Zo willen we onder andere goede fietsverbindingen vanuit de deelgemeenten, veilige schoolomgevingen en zoveel mogelijk inwoners betrekken om tot de juiste fietskeuzes te komen.
De lokale afdeling gaat het voorbeeld geven en de korte verplaatsingen zoveel mogelijk fietsend afleggen.”
“We willen geen specifieke groepen in het verkeer weren, maar wel het groeiende fietsverkeer meer ruimte geven en in goede banen te leiden”, aldus Sarah Vanden Stock. “naar een Geraardsbergen waar auto’s, fietsers en voetgangers elkaar (graag) zien.”