Melle zet in op duurzaam transport

Persbericht Melle:
De gemeente Melle zet in op het vernieuwen en verduurzamen van het wagenpark. De gemeente kocht een CNG vrachtwagen. Energiedistributiebedrijf Eandis ondersteunde de aankoop van deze wagen. Daarbij plaatst de gemeente een 2de laadpaal naast de kerk in de Tuinstraat. Ook in 2019 en 2020 komt er telkens een nieuwe laadpaal bij. Vandaag was de offici ële inhuldiging van het CNG voertuig én de tweede laadpaal.

In Vlaanderen rijden ongeveer 3,7 miljoen voertuigen, waarvan 3,1 miljoen personenwagens. Jaarlijks samen goed voor 56,4 miljard kilometer en 16 miljoen ton CO2-uitstoot. E én van de opties om over te schakelen naar een effici ënter en duurzamer energiegebruik, is de vervanging van voertuigen op fossiele brandstof door elektrische voertuigen.
Tijdens de afgelopen jaren heeft Eandis op tientallen locaties oplaadpunten voor elektrische auto’s en voor elektrische fietsen of scooters ingevoerd om zo te komen tot een netwerk van oplaadeilanden verspreid over Vlaanderen. Vlaams minister van Energie Bart Tommelein kondigde vorig jaar de plaatsing aan van 2500 nieuwe publieke laadpalen met telkens twee laadpunten. Die moeten tegen 2020 overal in Vlaanderen staan. Met de laadpaal aan het station (Kruisstraat ter hoogte van Lindelaan) en de tweede op de parking naast de kerk van het SFI Melle (Tuinstraat), draagt Melle haar steentje bij tot een duurzamere samenleving. Tegen 2020 zal de gemeente alvast over 4 laadpalen beschikken.
In de verdere zoektocht naar minder vervuilend transport opteerde de gemeente Melle ook voor de aankoop van een vrachtwagen op CNG. Deze vrachtwagen rijdt op CNG, wat staat voor ‘Compressed Natural Gas’ of samengeperst aardgas. Rijden op aardgas heeft enkele duidelijke troeven tegenover diesel of benzine:
–                     95% minder uitstoot van fijn stof
–                     50% minder stikstofoxiden (NOx)
–                     10 tot 30% minder uitstoot van CO2
–                     aardgaswagens zijn zuinig, waardoor 40 tot 60% kan worden bespaard op de brandstofprijs
–                     minder motorslijtage, want minder verbrandingsresidu’s
  • aankoopprijs is vergelijkbaar met die van klassieke voertuigen

 

De aangekochte CNG vrachtwagen is van het type Iveco Daily met haakarmsysteem en laadkraan. Het voertuig kan maximaal 26 ton vervoeren en betekende een investering van €250 000.