Autokosten rijzen de pan uit
Niet door de garagisten maar door de regering
Al eens nagegaan hoeveel je jaarlijks betaalt aan verzekeringen, schouwing, rijtaks en vooral aan de brandstof voor de wagen.
En dit alles verhoogd met 21% BTW .
Na een slim opgezette campagne om de diesel te ontmoedigen, lijkt het als vanzelfsprekend om de prijs voor diesel in Belgi ë, samen met Duitsland tot de hoogste peil in Europa te brengen.
Dieselwagens vervuilen, maar over veel andere zaken aangedreven door de sterke dieselmotoren spreekt men niet.
Dan hebben we het nog niet over kilometerheffing voor personenwagens die er gaat komen.
Intussen ijvert de overheid voor aankoop van hybride wagens op benzine, aardgas en waterstof.
Momenteel is er één station in Belgi ë waar men waterstof kan tanken.
Achter dit alles zit een uitgekiende strategie.
Tanken van brandstof : benzine, aardgas of waterstof, men is altijd gebonden aan een station waar bij het tanken allerlei taksen worden geïnd.
Puur op elektriciteit de oplossing ?
Waterstof wint aan belangstelling om er voertuigen en schepen mee aan te drijven.
Waterstof opslaan kan in gasvormige of vloeibare toestand.
Vloeibare waterstof veronderstelt opslag bij -255 °, heel diep onder het vriespunt met extra isolerende bescherming.
Aanwending als gas noodzaakt uitzonderlijk sterke tanks om een druk tot maximum 700 bar aan te kunnen .
Een wagen aangedreven door waterstof weegt tot 20% zwaarder dan een auto aangedreven door enkel batterijen.
Het verschil zit hem in de waterstof die omzet naar elektriciteit en in het andere geval de elektriciteit die uit de accu’s komt.
De omzetting van waterstof naar elektriciteit legt het met een effici ënte van 25 %, duidelijk af tegenover in batterijen opgeslagen elektriciteit met 75 % effici ëntie.
De solid-state-accu’s wachten op doorbraak wat het rijbereik van een zuiver elektrische wagen aanzienlijk zal vergroten.
Met de huidige ontwikkeling van meer performante zonnepanelen, zullen de bezitters van zonnepanelen zonder al te veel omschakelingen direct van gelijkstroom naar de batterijen kunnen laden.
En wat men thuis oplaadt of opslaat in batterijen, hoeft niet op het elektriciteitsnet en is vrij van BTW en prosumententaks .