Uit een recent rapport van Jan Jambon, minister van binnenlandse zaken, blijkt dat dagelijks 135 personen beboet worden voor rijden onder invloed. Alcohol in het verkeer blijft een hardnekkig probleem. Wie zat achter het stuur kruipt, verhoogt aanzienlijk de kans op een ongeval. De cijfers werden gepubliceerd 3 weken voor de jaarlijkse grootschalige BOB-campagne.
In ons land worden jaarlijkse 4000 ongevallen toegeschreven aan het probleem van alcohol achter het stuur. Experts en politiezones benadrukken dat de pakkans vergroot moet worden. Slechts 10 procent van de automobilisten acht de pakkans groot of zeer groot, terwijl dat voor een goed alcoholbeleid in feite 90 procent zou moeten zijn. In het rapport van Jan Jambon ligt de focus voornamelijk op het alcoholgebruik. Wanneer we deze cijfers van de afgelopen jaren vergelijken, merken we echter een algemene stijging van het drugsgebruik en een daling het algemene alcoholgebruik. Deze cijfers worden onder andere verklaard door de sensibiliseringscampagnes en specifieke controles.
Het is opvallend dat er sterke regionale verschillen zijn tussen de verschillende politiezones. Zo telt de politiezone Zottegem/Herzele/Sint-Lievens-Houtem 3,2 personen op 1000 die betrapt werden op rijden onder invloed. In de politiezone Rhode-Schelde bedraagt dit 2,3 personen op 1000. In de zone Geraardsbergen-Lierde worden bijna 4,8 op 1000 personen geverbaliseerd voor rijden onder invloed. In de zone Lede/Erpe-Mere bedraagt het 3 op 1000 personen. Opvallend is dat er in de politiezone Brakel-Horebeke-Maarkedal-Zwalm slechts 1,7 personen werden betrapt op rijden onder invloed. Deze regionale verschillen kunnen verklaard worden door verschillen in controle. Bepaalde politiezones zetten sterk in op alcoholcontroles, terwijl sommige zones andere prioriteiten kennen. Daarnaast hebben landelijke gemeentes veel uitwijkmogelijkheden om een gekende politiecontrole te vermijden.
Jan Jambon vermeldt dat het verhogen van het aantal controles niet garant staat voor een sensibilisering van de bevolking. Er zijn immers verschillende mogelijkheden om de bevolking attent te maken op de gevaren van alcohol achter het stuur.