In het centrum van Nederbrakel werden er op een woonerf ( marktplein) waar een maximumsnelheid geldt van 20Km/u verschillende verkeersdrempels — zeg maar remmers gelegd. De laatste die werd voorzien is deze voor de bibliotheek met als doel de zwakke weggebruiker te beschermen.
Bij nader onderzoek zijn dergelijke snelheidsremmers zelfs niet toegelaten op de openbare weg.
We belden hiervoor een groot bedrijf op in weginfrastructuur en de man was resoluut. Dergelijke verkeersremmers zijn alleen maar toegelaten op private wegen en parkings. Er bestaat daar zelfs een omzendbrief over die dat duidelijk maakt.
Als men de snelheid nog wil milderen dan moet men gebruik maken op de openbare weg van verkeerskussens, rijbaankussens of een verkeersplateau.
De gemeente kan bij incidenten aansprakelijk worden gesteld daar ze een loopje neemt met de wetgeving rond deze materie.
Schepen voor mobiliteit Johan Thomas viel uit de lucht en zei dat de remmers als nut hebben de zwakke weggebruiker te beschermen.
Het is wel ongezien in Belgi ë dat dergelijke drempels in een zone 20 liggen wat tevens zorgt voor een veel grotere CO2 uitstoot van remmende en optrekkende auto’s.