2018 was uitstekend autojaar
In 2018 werden in totaal 549.632 personenwagens verkocht, of 3.074 meer personenwagens dan in 2017, globaal bekeken gaan de dure Duitse luxemerken er op achteruit.
Winnaars en verliezers
Volkswagen staat onbedreigd aan de top met 52.738 verkochte personenwagens, of een stijging met 4,51 %.
Renault krabbelt achteruit en verkocht 50.213 wagens, een daling met — 1,44 %.
Op de derde plaats komt Peugeot dat 1,81 % groeit en 42.623 wagens verkocht.
BMW verliest — 5,02 % en verkocht 40.057 personenwagens.
De top 5 wordt vervolledigd met Mercedes dat 35.526 verkochte wagens, een daling met -5,06 %.
Dan komen in dalende volgorde Opel — 8,34 %, Audi met een flinke achteruitgang — 13,84 %, Ford — 2,58 % en Citro ën — 5,36 %
Op plaats 10 komt Hyundai + 10,98 %, Volvo + 11,82 %, Skoda + 2,07 %, Dacia + 3,85 %, Nissan + 5,48 %, Toyota + 1,29 %, Fiat daalt licht met — 0,83 %, Kia doet het goed met + 10,07 %, Seat nog beter met zelfs + 27,73 %,
Mazda + 12,46 %, op plaats 20 staat Mini met + 8,91 % en 8.209 verkochte wagens in 2018.
Invloed van de beurs ?
Het minder goede beursjaar had ook zijn invloed op de verkoop van de luxemerken.
Volgende merken kenden in 2018 een dalende verkoop tegenover 2017 : Porsche, Lexus, Tesla, Maserati, Ferrari, Bentley en Rolls-Royce.
Winst en verlies zal ongetwijfeld een weerslag hebben op de condities tijdens het komende Autosalon.
Alle categorie ën gaan er op vooruit
Er werden 77.936 lichte bedrijfswagens tot maximum 3,5 ton verkocht in 2018, tegenover een jaar eerder een stijging met + 2,01 %.
De vele koerierdiensten en internetverkoop hebben daar ongetwijfeld een weerslag op.
De zware voertuigen tot maximum 16 ton kenden eveneens een stijging met 16,21 %.
Zware voertuigen van meer dan 16 ton zagen hun aandeel met 9,09 % toenemen.
In 2018 werden 22.274 bromfietsen verkocht of een stijging met 12,97 %, het aantal motorfietsen steeg met 11,04 % of een jaarverkoop van 24.704 eenheden.