18/01/2019 – Zottegem – “Wie de trein neemt in Zottegem, weet dat het geen gemakkelijke opdracht is om in de trein te klimmen vanop de lage perrons. Zeker voor wie met een kinderwagen op pad is, niet goed te been is of veel bagage mee heeft, is de trein nemen in Zottegem niet evident. Dat blijft ook nog enkele jaren zo,” laat Volksvertegenwoordiger Kurt De Loor weten. “Ondanks eerdere beloftes is het nog zeker wachten tot na 2023 tot de perrons verhoogd worden, dat blijkt uit een antwoord van bevoegd minister Bellot (MR). Heel jammer, want als pendelgemeente zou Zottegem toch prioriteit moeten zijn.”
Het verhogen van de perrons in het station van Zottegem is nog niet voor morgen, dat blijkt uit een antwoord van minister van Mobiliteit Bellot (MR). “de NMBS lanceerde jaren terug het GEN-project (Gewestelijk Expres Net). Dat project zou zorgen voor het verbeteren van het Brusselse voorstedelijke netwerk. Op die manier zouden pendelaars comfortabeler en effici ënter richting hoofdstad kunnen treinen,” laat Kurt De Loor weten. “Het GEN bestaat uit 9 lijnen rond Brussel en ook de lijn Brussel — Denderleeuw — Zottegem behoort hiertoe.”
Kurt De Loor: “Het verbeteren van de stations op die lijn zou al jaren geleden moeten gerealiseerd zijn, maar het project liep heel veel vertraging op. Aan sommige stations op de lijn werden de perrons al verhoogd, dat is bijvoorbeeld het geval in Welle, Haaltert, Ede, Terhagen, Herzele en Hillegem, maar oa. in Zottegem, Burst en Denderleeuw laten de werken op zich wachten. Voor wat het station van Zottegem betreft, is het zeker nog wachten tot na 2023. De minister had nochtans eerder laten weten dat er voor 2020 voor een bedrag van 12.835.412 euro zou geïnvesteerd worden in het Zottegemse station.”
“Het uitstellen van het verhogen van de perrons is heel jammer,” laat Kurt De Loor weten. “Voor reizigers met een kinderwagen, veel bagage of voor wie niet zo goed te been is, is het heel moeilijk om de trein te nemen in Zottegem. En met 3.000 reizigers per dag is Zottegem toch één van de grotere stations in het GEN-net. Als je het openbaar vervoer wil promoten, moet je er ook voor zorgen dat reizigers op een comfortabele manier de trein kunnen nemen.”
De minister liet ook weten dat vandaag 77 stations (61%) van de 126 stations in ons land al uitgerust zijn met hogere perrons en 49 stations (39%) met lage, middelhoge of gemengde perrons. “Hoog tijd om een tandje bij te steken dus.”