CAS opent zijn seizoen 2019 met de expo ‘Why do we need vases,dear?’, ruwweg vertaalbaar als: “Waarom hebben we vazen nodig, liefste?”. Onder deze uitdagende titel verzamelt CAS rondom gastheer-kunstenaar Marc Galle een drietal jonge, zeer beloftevolle kunstenaars, die het allen niet zo strikt nemen met de klassieke schilder- en beeldhouwregels.
Vazen nodig ?
Vazen zijn bedoeld om bloemen in te tonen. Maar in die vazen gaan de bloemen vervolgens vrij vlug dood. Kunst wordt doorgaans in mooie kaders gepresenteerd, maar zodra die kunst in een lijst is gestopt en aan museamuren hangt, kun je naar analogie met de bloemen in de vazen stellen dat zij min of meer ten dode is opgeschreven. Slechts weinig kunstwerken overleven de tand des tijds. Daarom richt CAS zich liever op de hedendaagse, levende kunst, die niet noodzakelijk in een traditionele vorm moet worden gebracht. Op grond van die gedachte, selecteerde het samen met de Gentse gastcurator Tom De Volder, een aantal jonge, talentvolle kunstenaars, wier werk het in een confrontatie met elkaar bracht.
Jo Michiels
Jo Michiels rondde zijn opleiding schilderkunst aan de Academie van Gent in 2015 af. Sindsdien bouwt hij consistent in zijn atelier te Gent een oeuvre uit. Hij maakt abstracte tekeningen, collages en schilderijen, vertrekkend van oude pornografische foto’s. Hij laat vanuit de beweging en het kleurenpalet in die foto’s eigenzinnige composities groeien. Uiteindelijk blijven combinaties van geometrische vormen en organische lijnen over. Jo combineert daarbij materialen op gedurfde wijze: olieverf, acryl, houtskool, kleurpotloden, (was)stiften, … Hij werkt laag over laag, overschildert, drukt af en veegt weg. In zijn recent werk worden de lichamen uit de foto’s zichtbaar een deel van de compositie. Het werk is steeds de getuigenis van zijn eigen ontstaansproces. Als bloemen, maar dan ontdaan van hun vazen.
Steph Gildemyn
Stephanie Gildemyn schildert. In Cas toont ze recent werk na een retraite. Als in een roes wordt die bestaande conditie geabsorbeerd. Vervolgens onderwerpt zij die aan een reeks eigen, transdisciplinaire processen: digitale en analoge beeldbewerking, montages, verschaling en kadrering. Dat proces vervaagt de grens tussen realiteit en creatie, het herkenbare en het nieuwe, bevreemdende. The vasa deferentia are deflowered.
Griet Drieghe
Talent uit eigen streek, meer bepaald uit Zwalm, biedt Griet Drieghe. Griet woont en werkt nu in Ronse. Zij is master in de interieurarchitectuur en voltooide haar opleiding keramiek aan Stedelijke Academie voor Beeldende Kunst te Zottegem in 2016. In datzelfde jaar stelde ze tentoon in Huize St. Bonaventura te Gent, samen met haar vader, No ël Drieghe. Haar werk zweeft tussen keramiek, concept en installatie. Zij noemt het zelf de abstractie van het figuratieve. Bij haar eindwerk ‘herinneringen’ in de SABK, waarbij ze op kunstzinnige wijze op zoek ging naar haar opa die ze nooit heeft gekend, schreef ze o.m. het volgende: “Gaat het over de vazen of over de compositie, schildert men de mensen of de eenzaamheid ?”. Bij Griet gaat het duidelijk om de compositie, meer nog, om het onderliggende idee dat vorm geeft. Haar “vazen” hebben geen openingen.
Marc Galle
Ook Zottegemnaar en CAS-huiskunstenaar Marc Galle verlaat meer en meer de betreden paden van de schilderkundige regels. Nadat acryl het als medium haalde op olieverf, heeft aluminium hem recentelijk weggelokt van het traditionele canvas. Het toevallige van een kras of de inperfecte ondergrond haalt het meer en meer van het mooie prentje. Constant in Marcs oeuvre blijft vooralsnog het figuratieve en de mens met al zijn schoonheid, maar ook zijn gebreken.
Praktisch
De tentoonstelling “Why do we need vases, dear?” loopt van 3 maart tot en met 17 maart, telkens op zaterdag en zondag van 15-18 uur of tijdens de week op afspraak (bel 0496 48 10 47) in CAS-Zottegem, Noordstraat 39. De vernissage vindt plaats op zondag 3 maart om 15 uur.