De logo’s en de namen van bedrijven worden misbruikt om jou bank- en persoonlijke gegevens te oogsten. De Beiaard plukt recente voorbeelden uit de mailbox, waarbij klanten van grote bedrijven zoals KBC, BNP Paribas Fortis en Telenet worden geviseerd. Deze bedrijven hebben niets te maken met de fraude. Ook zij zijn het slachtoffer.
KBC legt op haar beveiligde website uit hoe de misdadigers te werk gaan.
Je krijgt bijvoorbeeld een mail, geschreven in keurig Nederlands, die je informeert over een nieuwe technologie op je bankkaart. Daarin vraagt men om op een link te klikken. Je komt dan op een (valse) website die er perfect uit ziet al die van de grootbank. Wie daar zijn bankgegevens intikt is een vogel voor de kat.
Lees meer op de beveiligde website van KBC.
Opgepast voor cadeautjes.
Misschien geraak je overtuigd wanneer je gratis de nieuwste smartphone krijgt aangeboden, als dank voor je loyauteit. Bedenk dat als het te mooi is om waar te zijn, dat het dan meestal niet waar is.
Toch vallen de fraudeurs door de mand.
Wanneer je de mails opent lijkt alles in orde. Maar vaak volstaat het om de afzender zichtbaar te maken. Dan zie je dat die niets te maken heeft met het bedrijf waarvan het logo en de naam wordt misbruikt. Soms merk je aan andere gegevens dat er iets mis is, zoals in de valse KBC mail waarin een datum staat die al verstreken is.
Laat je niet vangen als het snel moet gaan.
“Hallo klant, er zijn enkele wijzigingen geweest in uw huidige diensten bij ons, we hebben u dit enkele dagen geleden doorgegeven echter hebben wij nog geen bevestiging van u ontvangen.”
Wie zou niet snel reageren op zo’n hoffelijke herinneringsmail? Je wil immers met alles in orde zijn. En daar rekenen de fraudeurs op. Toch moet je jezelf vragen stellen wanneer het bedrijf je onbekend is.
Met wat taalgevoel merk je ook dat hier geen Nederlandstalige schrijver actief is,… maar ik zou de instanties niet te eten willen geven die hun klanten in schabouwelijk Nederlands aanschrijven. Verwrongen taalgebruik is in Belgi ë alvast geen waterdicht kenmerk van een frauduleuze mail.
En soms is de mail zeer herkenbaar, lijkt die op tientallen mails die je in het verleden al hebt ontvangen, zoals in de bovenstaande frauduleuze mail in naam van BNP Paribas Fortis. Waarschijnlijk heb je die domicili ëring niet gedaan, maar op je twijfel rekent de misdadiger om je te laten klikken op de link die naar een valse website brengt. Je wil immers controleren of de informatie juist is, nietwaar? Alleen de afzender kon hier verraden dat het om fraude ging. Maar niet alle mailprogramma’s tonen direct de afzender.
Fraudeurs worden steeds slimmer,… maar brave burgers ook.
Bij twijfel neem je via andere weg contact op met je bank of de dienstverlener alvorens op een mail te reageren.
Sjarel Klak