Onzekere automarkt in Belgi ë? Bezoek aan een Mercedes garage ( Fiers) in Ronse.

 

Het klimaatvraagstuk heeft bij heel wat potenti ële autokopers wat onzekerheid tot gevolg. Hoe gaat het evolueren met de CO2 uitstoot en de brandstofkeuzes.
Het planbureau heeft recent becijferd dat in 2030 slechts 5% van alle verkochte auto’s zuiver elektrisch gaan rijden. Hybrides ( die benzinemotor met een  elektrische aandrijving combineren) gaan wellicht de helft van de verkoop uitmaken en plug- in hybrides ( oplaadbaar met de stekker) maken dan 12 procent van de markt uit. Diesels worden er ook nog steeds verkocht want bestuurders die veel kilometers doen zijn vandaag nog steeds beter af met deze brandstof.
Alex Fiers van Mercedes Ronse waar heel wat tweedehandswagens over de toonbank gaan zegt dat wie een diesel heeft met de laatste euronorm (EURO 6) zeker tot 2030 al in alle steden binnen kan zonder tolheffingen. “Mercedes produceert vandaag reeds een hybride plug in met een uitstoot van slechts 41gr en dit met een tweeliter dieselmotor. Dit zal in de toekomst alleen nog beter worden. Vandaag spreken we immers van de verstrengde WLTP- uitstootnormen.” (WLTP staat voor Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure.)
Autoconstructeurs wapenen zich
Alex Fiers: “Iedere constructeur zal wel iets in petto hebben om de betere uitstootnormen te bereiken. Vraag is of dit allemaal richting elektrisch evolueert. Er zijn reeds heel wat bedrijven die waterstof als de brandstof van de toekomst zien. Alles op elektriciteit die al zo schaars is wordt moeilijk en dan nog niet gesproken van de grondstof verslindende batterijen.”
Batterijen die eveneens een probleem kunnen scheppen bij een tweedehandsverkoop.
Voorbeeld hiervan is de verkoop van tweedehands elektrische fiets waar veel kopers argwaan hebben en die moeilijk verkoopbaar zijn. Wat brengt dit bij auto’s met zo’n immens dure batterij?
Alex Fiers: “Het grote probleem is dan dat autoverkopers geen garantie gaan geven op de die batterij die snel 6000 à 7000 euro en meer gaat kosten. Het wordt omschreven als een slijtage onderdeel waarop geen garantie telt.”
Vandaag meer benzines
Alex Fiers: “Vandaag de dag zien we dat er iets meer benzines worden verkocht in ons segment. Een benzine verbruikt evenwel een stuk meer dan bvb een diesel en heeft tevens een hogere CO2-uitstoot. Dieselwagens worden zuiniger en een normverbruik van 4 à 5 liter is niet abnormaal.
De grote vraag is hoe vadertje staat het geld gaat binnenrijven van o.m. de accijnzen want de auto is al jaren de melkkoe bij uitstek. De volgende regering staat voor heel wat uitdagingen.”
Vernieuwde showroom
Bij deze gelegenheid brachten we tevens een bezoek aan de nieuwe showroom aan de Ninoofsesteenweg in Ronse waar garage Fiers naam en faam heeft wat betreft tweedehands Mercedessen. Het is een gebouw waar elke MERCEDES-wagen zijn plaats heeft en waar een lift zorgt dat elke wagen op het juiste verdiep en plaats terecht kan.
Garage Fiers is opgestart op 1 november 1995. Garage Fiers was ook één van de eerste Nearly New Car Centers in Belgi ë, waarbij er een ruim aanbod is van direktievoertuigen, rechtstreeks van de invoerder stond te pronken in de showroom. Vandaag is dit nog steeds zo.