De oude spoorwegbrug in Erwetegem zal niet worden dichtgemaakt zoals eerder aangekondigd. Schepen van Mobiliteit Matthias Diependaele overtuigde Infrabel om een koker te plaatsen en de tunnel daarrond dicht te maken zodat fietsers de brug nog zullen kunnen gebruiken als fietstunnel. Het college heeft de gunning voor de werken intussen goedgekeurd.
In het weekend van 15 en 16 juni bereikten de werken aan de nieuwe tunnel voor wegverkeer onder de spoorlijn Melle-Geraardsbergen een hoogtepunt. De nieuwe, bredere spoorwegbrug werd op haar definitieve plaats gereden naast de oude spoorwegbrug. Infrabel had de intentie om de oude spoorwegbrug, waar hier en daar al stenen begonnen af te brokkelen, daarna volledig te dichten voor de veiligheid. Het stadsbestuur overtuigde Infrabel om een koker te plaatsen en de tunnel daarrond veilig te dichten, zodat fietsers de brug na de werken nog als fietstunnel kunnen gebruiken. “Een duidelijk signaal dat het bestuur voortgang wil maken met de fietsinfrastructuur in onze stad”, aldus schepen van Mobiliteit Matthias Diependaele (N-VA). “Willemen Infra, de hoofdaannemer van de werken aan de nieuwe spoorwegbrug, zal ook deze werken op zich nemen met dezelfde uitvoeringsdeadline van 8 november.”
Provinciale fietssnelweg
De fietstunnel vormt volgens Diependaele vooral een niet te missen opportuniteit voor de aanleg van de provinciale fietssnelweg tussen Oudenaarde en Zottegem via Zwalm (F419). “Het is mijn grote droom om dan snel werk te maken van de aansluiting op het Mijnwerkerspad”, zegt hij. “Dan zou het heel eenvoudig worden om zelfs vanuit Brakel naar het station en het centrum van Zottegem te fietsen langs het mooiste fietspad van de Vlaamse Ardennen. En nog wel zonder al te veel hellingen te moeten trotseren. Het zou dus schitterend zijn dat we dit binnen afzienbare tijd kunnen realiseren. Daarom dringen we bij de provincie Oost-Vlaanderen aan om sneller werk te maken van de fietssnelweg.”