Pendelen naar Brussel: spoorverkeer wordt stilgelegd

Spoorbeheerder Infrabel maakt deel van treinverkeer naar Brussel onmogelijk van medio oktober tot november

Sfeerfoto archief Nuus, Sjarel Klak

Pendelen ‘noar d’ huufdstad van den Belzique‘ zong de Zottegemse bard Miele. Dat zou in oktober onmogelijk kunnen worden voor veel Vlaams-Ardennezen die in Brussel hun ‘bootbozze’ (brood / boterham *) verdienen.

(* Redactionele duiding na het artikel.)

Infrabel, dat verantwoordelijk is voor de sporen, heeft nu pas de NMBS verwittigd dat ze een volgende reeks grote werken gaat uitvoeren in Brussel. De nipte aankondiging is verbazend. Op drie maanden tijd moet de NMBS, die het treinverkeer regelt, een oplossing uit de mouw schudden. Voor veel pendelaars zal dat mogelijk niet lukken.

Foto: Nuus archief

De krant ‘De Tijd‘ kreeg hoogte van de vraag die Infrabel aan de NMBS stelde.

Kadeekes, gelieve gedurende een maand dagelijks 100 treinen te schrappen zodat we aan de seininrichting kunnen werken.” Zo kan de boodschap worden samengevat. Volgens de bron van De Tijd zouden mogelijk alle piektreinen gedurende een maand worden afgeschaft.

’t Treintse stond te wacht’n mee ijsblommekes versierd.

Gelijk sardientses noar d’ huufdstad van den Belzique? Dat valt nog af te wachten. Zoals het er nu uit ziet zou u er mogelijk helemaal niet geraken tijdens de spitsuren. De bron binnen de NMBS zegt aan De Tijd dat de berichtgeving ‘een donderslag bij heldere hemel‘ was.

Wanneer zijn er problemen te verwachten?

Van maandag 14 oktober tot en met vrijdag 8 november worden 30 procent van alle wissels aan de toegang tot Brussel-Zuid geblokkeerd in één enkele stand. Dagelijks zullen, volgens de bron, een 100-tal treinen worden afgeschaft. Indien ook piektreinen worden afgeschaft, zouden één op vier reizigers naar Brussel hinder ondervinden.

De verlengde week-ends van 1 en 11 november zou de Noord-Zuid as, die bij de pendelaars beter gekend is als ‘de mollenpijp‘, volledig worden afgesloten. Dan is er helemaal geen doorkomen aan want die tunnel is de feitelijke slagader van het Belgische spoorwegennet.

‘Belgische Spoorwegen’: een eufemisme voor kommer en kwel?

Het valt af te wachten met welke oplossingen de NMBS voor de dag komt. Besef dat dit keer niet de NMBS, noch de vakbonden, evenmin de treinbegeleiders of de stationsmedewerkers verantwoordelijk zijn voor de mogelijke overlast. Hopelijk doet geen van allen er nog een schepje bovenop.

(Bron: De Tijd)

Sjarel Klak


(* Redactionele update: Onze attentste lezers uit Sotto’s heim stipuleren terecht op de social media van Nuus dat de auteur een foute vertaling heeft gemaakt van de Zottegemse hymne, Zottegem Blues, waarin reus Miele zong over ‘met de bootbozze in de hand’.

Inderdaad lieve lezers, een bootbozze is geen brood noch een boterham, maar wel de knapzak waarin de Zottegemnaar zijn ‘bootses’ steekt.

Verdediging van Sjarel: Jamaar, we hebben ook lezers buiten Zottegem, vandaar. De eerlijke bedoeling was om de rijke muzikale cultuur van Zottegem nog eens onder de aandacht te brengen en geef toe,… elke reden daarvoor is goed. Bootbozze moest daarvoor refereren naar de Nederlandstalige uitdrukking: ‘zijn brood verdienen / zijn   bootses aka boterhammen verdienen. Vandaar.

Redactioneel besluit: Dat zijn maar flauwe excuses Sjarel. Indien enig Zottegemnaar zich gekwetst voelt door de onvergeeflijk foutieve vertaling, weze het interpretatie, zo zal de redactie daarvoor de meest oprechte excuses aanbieden en Sjarel Klak zal zich daarvoor moeten verantwoorden voor zijn opperste rechter. Hiermee hoopt de redactie dit euvel te hebben hersteld en terug het vertrouwen van de Zottegemnaar te mogen genieten.)

#Sjarel #opuknietses