Geraardsbergen. Armand Matthijs – de woordvoerder van beweging- en sportproject Rebus – stelt een heus fietsplan voor Geraardsbergen voor en roept de stad op om daar dringend werk van te maken. Het plan bestaat uit autovrije fietsverbindingen van en naar Geraardsbergen, een stadsfietsring, een centrale fietsstraat in het centrum met aftakkingen naar de scholen.
Armand Matthijs: ‘ Er is al langer meer vraag, meer behoefte en meer noodzaak voor een aansluitend netwerk voor vrij liggende fietsverbindingen tussen de dorpen, naar de stadsring, naar de Dender, naar de stations (Geraardsbergen, Schendelbeke, Idegem, Zandbergen, Moerbeke). In het centrum van dorpen en de stad (zonder fietspaden) zijn regelingen nodig waar de fietser op de straat voorrang en veiligheid geniet. We hebben het hier over een basisnetwerk voor de ‘functionele fietser’, op weg naar school, werk, sportclub, kerk, natuurreservaat, station… Dit basisnetwerk wordt verder aangevuld met bestaande en (nu belemmerde) trajecten van buurtwegen en erfdienstbaarheden. Doel is dat iedereen vanuit zijn straat-buurt kan aansluiten op dit netwerk. En zich snel kan verplaatsen, zorgt voor de gezondheid en een beter klimaat.
Voor wie het fietsplan van Rebus tot in de details wil bestuderen:
Ca – jaagpad Dender *met aansluiting vanuit aanliggende dorpen: Overboelare, centrum, Nederboelare, Schendelbeke, Grimminge, Zandbergen *Aansluiting vanuit niet aanliggende dorpen: Cb – noord-zuidverbinding tussen Ophasselt en Moerbeke-Viane: Cc – verbinding (bij voorkeur in de natuur) naar aangrenzende steden: Cd – Verbinding langs spoorlijn Ce – Verbinding vanuit en langs station Geraardsbergen (met spoortunnel): Cf – Ring rond Geraardsbergen-centrum: Cg – Fietsstraten (30km/uur en voorrang voor fietsers) in stadscentrum Ch —Fietsstraten in alle dorpscentra (met scholen) Ci – Nieuwe verbindingen: Voorstellen zijn altijd welkom : armand.matthijs@skynet.be |