Vanaf 2020 krijgen steden en gemeenten inspraak over het openbaar vervoer op hun grondgebied. Ze worden daarvoor opgedeeld in zogenaamde “vervoersregio’s”. “Zottegem valt samen met 13 andere gemeenten onder de nieuwe vervoersregio ‘Vlaamse Ardennen’. Die gemeenten krijgen van De Lijn 13 miljoen euro budget per jaar om het busvervoer in de regio te verbeteren,” laat sp.a-gemeenteraadslid Louie Van Rijsselberge weten. “Hopelijk kunnen we zo het busaanbod in onze regio verbeteren en kunnen we waken over de betaalbaarheid ervan. Voor één euro van Ronse naar Oudenaarde of Zottegem? Daar moeten we werk van maken. Eind dit jaar zouden de regionale mobiliteitsplannen op tafel moeten liggen, om dan eind volgend jaar uitgerold te worden. We vernemen echter dat er heel wat buslijnen dreigen te verdwijnen in de Vlaamse Ardennen, vooral in Zottegem. Het is dan ook uiterst belangrijk dat ons stadsbestuur dit overleg serieus neemt!”
“Samen met Ronse, Kluisbergen, Kruisem, Maarkedal, Wortegem-Petegem, Gavere, Oosterzele, Zwalm, Oudenaarde, Herzele, Brakel, Lierde en Geraardsbergen vormt Zottegem de vervoersregio Vlaamse Ardennen. In die regio krijgen de gemeenten inspraak en middelen om het openbaar vervoer op hun grondgebied te organiseren. Voor onze regio gaat het om 13 miljoen euro per jaar,” zegt Zottegems sp.a-gemeenteraadslid Louie Van Rijsselberge.
“Hoewel deze Vlaamse regering vooral wil besparen op De Lijn en aanstuurt op een privatisering, moeten we desalniettemin de kans grijpen om als gemeente zelf mee te wegen op het aanbod in onze regio. Zeker voor Zottegem is dat broodnodig, aangezien we nu al signalen horen dat er heel wat buslijnen zullen sneuvelen in de Vlaamse Ardennen, waaronder een groot stuk in de Zottegemse deelgemeenten. Het stadsbestuur moet in deze zeker op tafel slaan zodat mensen uit deelgemeenten, zoals jongeren die de bus naar school nemen, werknemers die vertrouwen op het openbaar vervoer om op het werk te geraken of senioren die een bezoekje willen brengen aan de wekelijkse markt of aan vrienden, niet in de kou komen te staan. We moeten er verder voor zorgen dat bussen en treinen goed op elkaar afgestemd worden en ons openbaar vervoer toegankelijker maken voor mensen met een beperking. Een uitgebreid aanbod, betaalbaar, toegankelijk en sterk openbaar vervoer, daar moet er in onze regio op gefocust worden.”
“Voor één euro met de bus door de Vlaamse Ardennen.”
Louie Van Rijsselberge: “De gemeentebesturen kunnen —in het kader van de vervoersregio’s – perfect beslissen om in de hele regio Vlaamse Ardennen aan één euro te reizen met de bus, dat is vandaag al het geval in Geraardsbergen, Ronse en Zottegem, maar we kunnen dit perfect uitrollen over de hele regio. Vandaag betaal je in Oudenaarde bijvoorbeeld nog 3 euro per rit. Als je een uur later de bus terugneemt naar huis, betaal je opnieuw 3 euro. De prijs zorgt voor een hoge drempel om de bus te nemen. Goedkopere tarieven en een beter aanbod zullen net meer mensen overtuigen het openbaar vervoer te nemen. Dat moet onze doelstelling zijn.”
“Hoog tijd dat gemeenten interesse tonen en aan hun plannen beginnen.”
Binnen elke vervoersregio moet een regioraad een regionaal mobiliteitsplan opstellen. Alle gemeenten zitten daarvoor samen. Eind 2020 moet het hele verhaal van de vervoersregio’s rond zijn en eind dit jaar zouden de mobiliteitsplannen op tafel moeten liggen. “Maar de gemeentebesturen zijn daar helemaal niet mee bezig. En dat is een gemiste kans,” laat Van Rijsselberge weten. “De bestuurlijke vervoerregioraad kwam in onze regio één keer samen, in mei dit jaar. Hoog tijd dat de gemeenten aan het echte werk beginnen. Dit is te belangrijk om te laten liggen.”
“Ook inspraak van de reizigers nodig.”
“Wij vinden het belangrijk dat ook reizigers hier hun zegje kunnen over doen. Uiteindelijk zijn het de reizigers die er zullen voor zorgen of dit verhaal van vervoersregio’s een succesverhaal wordt. laat Louie weten.