Het kruispunt van de Felicien Cauwelstraat met de Astridlaan, de Marktweg met de Astridlaan,
de Gentsestraat met de Zonnebloemstraat en de Zonnebloemstraat met de Onkerzelestraat zijn bijzonder gevaarlijk.
Geraardsbergen. Volgens Armand Matthijs (Rebus) zijn er in Geraardsbergen meerdere kruispunten waar verkeersslachtoffers kunnen vallen. ‘Neem bijvoorbeeld het kruispunt van de Marktweg met de Astridlaan, de Felicien Cauwelstraat met de Astridlaan of de Zonnebloemstraat met de Onkerzelestraat. Dit zijn stuk voor stuk gevaarlijke plaatsen voor voetgangers en fietsers. Door werkloos toe te kijken draagt de stad daar een grote verantwoordelijkheid in.’
Meerdere gevaarlijke kruispunten
Zaterdagmiddag werd een fietser bij het oversteken van de Astridlaan N42 door een wagen aangereden. De man bezweek aan zijn verwondingen. Het kruispunt De Vier Wegen staat in Geraardsbergen als bijzonder druk en gevaarlijk beschouwd. Volgens Armand Matthijs (Rebus) zijn er in Geraardsbergen meerdere kruispunten die op de ‘zwarte lijst’ van gevaarlijke kruispunten in Vlaanderen mogen staan. Armand Matthijs noemt er meerdere: het kruispunt van de Marktweg met de Astridlaan, de Felicien Cauwelstraat met de Astridlaan, de Zonnebloemstraat met de Onkerzelestraat en de Gentsestraat met de Zonnebloemstraat. Volgens Matthijs zijn dit kruispunten met een hoog gevaarlijkheidsgehalte voor de zwakke weggebruikers omdat het verkeer daar snelheden van boven de 50 km/h haalt.
Volgens de voorman van Rebus draagt de stad een grote verantwoordelijkheid voor de veiligheid op openbare wegen en plaatsen. Een aantal maanden geleden waarschuwde Armand Matthijs nog voor de onveilige verkeersituatie op het kruispunt aan de Vier Wegen. Hij gaf duidelijk aan dat de recente aanpassingswerken absoluut onvoldoende waren voor de garantie van de veiligheid van de zwakke weggebruikers.
‘De stad moet haar verantwoordelijkheid nemen.’
Armand Matthijs laat hun kans onbenut om het stadsbestuur te wijzen op de precaire toestanden voor de ‘stappers en trappers’ op gevaarlijke verkeerspunten. Matthijs deed al tal van voorstellen: ‘Vrij liggende fietspaden in de twee richting zijn zeker geen overbodige luxe. Deze fietspaden moeen per se niet langs gewestwegen liggen. Bij confrontatie tussen stappers-stappers met autoverkeer moet er op zijn minst een rond punt, lichten, een tunnel of een brug voor de zwakke weggebruikers zijn. Voetpaden en uitwijkstroken aan gewestwegen aanleggen. Zoveel mogelijk fietsstraten aanleggen. Gevaarlijke fiest- en voetgangersstroken aanpakken en niet overlaten aan geparkeerde wagens…’
‘Waarom worden er geen gasboetes uitgeschreven voor bestuurders die zich niet aan de wegcode houden? Ook de hardnekkige plaag van bestuurders om hun wagen op het fiets- of voetpad te parkeren, mag wel eens consequent worden aangepakt.
Julien Borremans