Volgens oppositiepartij Groen zijn sommige werven in Zottegem wel degelijk onveilig.
“We herinnerden CD&V en N-VA enkele weken terug aan hun verkiezingsbelofte om Zottegem veilig, proper en aantrekkelijk te maken”, zegt gemeenteraadslid Heidi Schuddinck (Groen). “De rommelige, soms verwaarloosde aanblik van onze stad stoort heel veel Zottegemnaren. In Rondom erkende Schepen Brecht Cassiman (N-VA) het probleem maar betwiste hij stellig dat werven soms onveilig zijn. “Alles loopt volgens de afgesproken vergunningen”, klinkt het. “Dat er bij de inname van de openbare weg al eens iets misloopt, valt toch niet te ontkennen. Heel wat aannemers doen alles volgens het boekje” maar we missen een verantwoordelijke houding van het bestuur om de nodige handhaving te doen indien de firma’s het niet zo nauw nemen. Groen ziet diverse plaatsen waar het voetpad niet begaanbaar is of voetgangers op de straat gedwongen worden zonder aangepaste signalisatie. Soms wordt de openbare weg gebruikt voor werfstockage terwijl een werfzone verplicht afgebakend moet zijn ter bescherming van de weggebruikers en de mensen op de werf. We merkten ook op dat het woonproject Collegium, de grootste werf van de stad, helemaal geen geldige vergunning (zie Geo Vlaanderen Hinder in kaart) lijkt te hebben. En of de stad vergoed wordt voor meer dan 100 meter stelling op het voetpad en de talrijke keren dat de straat is afgesloten, is dan ook de vraag?”
“Dat de stad mogelijk financi ële bijdrages van een grote bouwpromotor misloopt, is natuurlijk niet de kern van het probleem. Het bestuur is en blijft verantwoordelijk voor de openbare veiligheid. Wanneer er onveilige situaties zijn, moet de stad onmiddellijk bijsturen ook al is er een vergunning. Bij het uitreiken van vergunningen moeten ze meer rekening houden met voetgangers, fietsers, mensen die minder goed te been zijn, rolstoelpati ënten of mensen met kinderwagens. De bevoegde diensten moeten de tijd krijgen om de aanvragen grondig te onderzoeken en aanpassingen op te leggen indien nodig. Dat Schepen Cassiman stellig beweert dat alle werven veilig zijn omdat ze een vergunning hebben, toont aan dat dit geen prioriteit is voor het stadsbestuur. “Nochtans worden we er bij Groen keer op keer over aangesproken. Ik ga er vanuit dat dit bij schepenen niet anders is We roepen dan ook op om onveilige situaties bij het stadsbestuur te signaleren zodat de stad bewust wordt van de problemen voor haar burgers.”
Achtergrond: