Geraardsbergen. Er zijn nieuwe plannen van het stadsbestuur om een resterend deel van de trambaan aan de Astridlaan nrs. 88-92 naar Molendreef openbaar te verkopen, op 28 januari ek.
Bij eerdere gelijkaardige plannen in het najaar 2014 verzette Rebus zich al tegen de verkoop van een openbare gemeenteweg voor priv é-projecten. ‘Met de toenemende filevorming, pijnlijke ongevallen en groeiende vervuiling aan deze koninklijke laan, blijft dit verzet vandaag nog sterker. Zorgen voor veilige verbindingen en verbindingsmogelijkheden voor iedereen vormen toch de kerntaak van het stadsbestuur!?’
Even meestappen of meefietsen?
Armand Matthijs: ‘Eerder hebben we alle gemeenteraadsleden al herhaaldelijk uitgenodigd voor een wandeling of fietstocht tussen de Geuzenhoek, Overboelare en het kruispunt met de Molendreef in Nederboelare. Dan kunnen ze vaststellen dat het autoverkeer er meer en meer vastloopt. Dan kunnen ze vaststellen dat er amper fietspaden zijn waar fietsers erg moeten opletten met kruisend in- en uitrijdend autoverkeer. Dat fietsers de smalle strook moeten delen met stappers, die dikwijls een winkelkarretje meetrekken. Rolstoelgebruikers en mensen die moeilijker te been zijn, werden hier al langer definitief uitgesloten op stroken met veel, nauwelijks opgeruimd water, modder, steenslag….
En hoe kan je dan stappen-fietsen in noordelijke richting? Aan de lichten van de Oudenaardsestraat, richting kerkhof, is het al veel te smal of werd het voetpad een autoparkeerplaats. Aan de Molendreef i s het ook al te smal voor auto’s, stappers, fietsers… De Felicien Cauwelstraat is wat beter maar ook daar werd geen vrij liggend fietspad voorzien achter de mega-sporthal richting noorden. Aan het kruispunt Zonnebloemstraat werd een noordelijke directe buurtweg-verbinding, naar de trambaan verderop, al ingepikt door een handelszaak…’
Naar een herstelde toekomst voor ALLE weggebruikers
‘Stappers en trappers krijgen wel prioriteit’ konden we een paar dagen terug lezen vanuit het stadsbestuur. Armand Matthijs: ‘Waar blijft dan het openbaar plan om aan en naar/van de Astridlaan plaats te voorzien voor rollers, stappers en trappers? Waar blijft dan het plan en de actie om snelle en vrij liggende voorzieningen uit te bouwen in noordelijke richting. Dat is de richting waarin de tram vanuit Geraardsbergen voorheen stoomde. Aan de trambaan Nederboelare was de splitsing richting Deftinge, Brakel, Oudenaarde en op het ander spoor ging het richting Ophasselt, Herzele, Gent.
De opgegeven trambaan (1903-1957) werd destijds gekocht door de gemeente Nederboelare. Jammer genoeg werden de meeste tramtrac és later verkocht en verkwanseld. Wil het stadsbestuur deze historische vergissing verder afmaken? Of kiest ze toch voor de ‘openlucht sporthal’ waarbij rollers, stappers en trappers zich opnieuw veilig en gezond kunnen verplaatsen en verbinden. Naar de winkels, de scholen, het werk, het sportterrein, ontmoetingsplaatsen en naar elkaar?’