Geraardsbergen. Naar aanleiding van een vraag van kamerlid Tomas Roggeman (N-VA) aan bevoegd minister François Bellot (MR) over de toekomstplannen van de NMBS aan het station van Geraardsbergen, merkte de minster op de parking aan het station betalend zou worden. “Dit is een verkeerde keuze en de stad moet ingrijpen. ” vinden Stijn De Bock en Sven Van Hecke van de Jongsocialisten (JS).
Geraardsbergen is een pendelstad bij uitstek. Uit de gemeentemonitor van de Vlaamse Overheid blijkt dat liefst 77 % van de loontrekenden, pendelt om zijn boterham te verdienen. Voor veel van deze mensen speelt de trein hierin een cruciale rol. “Mensen mogen niet gestraft worden om de trein te nemen”, vindt Stijn De Bock. “Wij zijn zelf treinpendelaars”, vult Sven Van Hecke aan, “en we weten dus uit ervaring van de dienstverlening van de NMBS niet altijd even klantgericht is”. De NMBS moet zijn reizigers goed ‘soigneren’ en voldoende gratis parking is voor beide heren een basisdienst.
Aantrekkelijker maken van openbaar vervoer.
De plannen van de NMBS om de pendelparking betalend te maken, staan bovendien haaks om de dienstverlening van openbare vervoersmaatschappij aantrekkelijker te maken. “Er is geen enkele pendelaar die zit te wachten op betalende parking. Een jaarabonnement kost de pendelaar al gauw 300 euro per jaar. In Denderleeuw hoest je 35 euro per maand op, in Edingen 34 is dit euro per maand en in Oudenaarde kost het de pendelaar 29 euro per maand om er de auto te stallen. Een te hoge financi ële drempel. Dit straft reizigers en laat hen teruggrijpen naar de auto.”stelt De Bock
De NMBS en de stad zouden beter moeten weten. “Op dit moment is 90% van de 440 parkeerplaatsen voor pendelaars is continu ingevuld, blijkt uit een studie van de NMBS! Al deze mensen gaan opzoek naar alternatieven, terwijl deze in het stadscentrum niet voorhanden zijn. Parkeerproblemen in het stadscentrum voor langparkeren zijn al voelbaar. Je moet maar eens gaan kijken naar de parking van “De Maretak”, deze staat vol met pendelaars terwijl deze bedoeld is voor bezoekers van de woonzorgcentra en de kindercrèches.” Stelt Van Hecke vast.
Betalend parkeren is nefast.
Sinds November 2016 is de parking van NMBS in Oudenaarde betalend geworden. Het gevolg is dat deze parking halfleeg staat! De Oudenaardse treinpendelaars parkeren hun wagens in naburige gemeenten waar men wel nog gratis kan parkeren. “Dit is exact ook wat in Geraardsbergen gaat gebeuren. Waarschijnlijk gaan pendelaars met de wagen naar Schendelbeke, Viane-Moerbeke, Zandbergen of Idegem om daar de trein te nemen. Alleen zijn deze parkings al verzadigd en kan dit parkeerproblement veroorzaken in de omliggende straten van de stations. Dit is dan weer een bijkomend probleem voor de buurtbewoners.” Vreest De Bock.
Vanaf 2024 zou de NMBS een parkeertoren willen realiseren voor ongeveer 600 plaatsen. “Dat is allemaal goed en wel”, stelt Van Hecke, “maar de parkeerproblemen van pendelaars moeten zijn acuut en moeten dus nú opgelost worden”.
In de bres voor de pendelaars
De Jongsocialisten vragen dat de stad in de bres springt voor haar pendelaars. “De stad moet het beheer van parking zelf in handen nemen. Dit kan door bijvoorbeeld door de parking te kopen of te huren van de NMBS. Oudernaarde maar ook andere steden hebben ze deze gespreken met de NMBS aangeknoopt. Dus het is met andere woorden een haalbare oplossing. ” zeggen De Bock en Van Hecke.
“De stad moet ervoor zorgen dat elke pendelaar zeker is dat hij aan het station zijn auto gratis kwijt.”