Vreemd beeld afgelopen maandag in het Zottegemse filiaal van warenhuisketen en discounter ALDI in Zottegem. Klanten stonden er ’s morgens voor een gesloten deur omwille van wat bleek een vakbondsactie. Later die dag raakte bekend dat de werkdruk te hoog zou liggen voor het personeel.
Het ging om een vakbondsactie verspreid over verschillende Oost-Vlaamse ALDI-filialen. “We moeten de hele dag van hot naar her lopen. Hoe vaak moet ik niet, wanneer ik de rekken vul, alles laten vallen om op drukke momenten een kassa te openen?”, klonk het bij verkoper en een winkelmanager die Het Laatste Nieuws kon strikken voor een reactie. Bedoeling van de actie zoals omschreven in hetzelfde HLN-artikel was “Het aankaarten van de almaar toenemende werkdruk.” “De werkdruk bij Aldi is al jaren onhoudbaar hoog”, klinkt dat bij vakbondssecretaris Karen Van de Voorde. Anderen omschrijven het tempo als “moordend.” De actie zou volgens het artikel zeker ook zijn ingegeven door winkelmanagers. “Bestellingen gebeuren tegenwoordig zo goed als automatisch”, reageert er één in het bewuste artikel. “We kunnen bijna niks aan onze stock wijzigen. Maar het systeem loopt mank. Soms hebben we te weinig, maar meestal v éél te veel. Je wilt niet weten hoeveel er in de vuilnisbak belandt, omdat we het gewoonweg niet kunnen stockeren. Ooit wilde ik eens wat fruit aan de kassa zetten, omdat het anders ging bederven. Maar meteen werd ik teruggefloten.”
De direstie van ALDI liet maandagavond weten dat “ze voorlopig niet ingaat op de eisen van de werknemers.” Midden september vindt een nieuw overleg plaats.