Nu we allen genieten van een zalige nazomer, blikt Open Vld Zottegem graag eens terug op hun succesvolle campagne “Zalig zomeren in Zottegem”. Diverse toeristische trekpleisters in Zottegem én de deelgemeenten werden de voorbije weken in de kijker gezet. “Onze manier om Zottegem, de Egmontstad, te promoten bij inwoners uit onze naburige steden en gemeenten”, vertelt Sven Mornie. “Mensen hadden nood aan een alternatief voor hun zomervakantie. De staycation was nu meer dan ooit d é vakantie van de burger”, vult Dirk Minnaert aan.
Burgerparticipatie blijft zeer belangrijk voor de Open Vld-fractie. Dat hebben ze mogen vernemen uit hun talrijke reacties. Inwoners en bezoekers lieten hen massaal weten dat er toch knelpunten zijn in het toerismebeleid én de aantrekkingskracht van onze stad.
“Onze naburige steden én gemeenten hebben niet stilgezeten de voorbije zomer en trokken met veel overtuiging hun toeristische kaart. Prachtig uitgewerkte brochures, kunstzinnige wandelingen, uitgebalanceerde fietstochten voor groot én klein, … zijn schitterende voorbeelden uit het arsenaal aan berekende activiteiten tijdens de voorbije corona-zomer”, vertelt Sven Mornie met veel passie.
“Onze Open Vld-fractie is er rotsvast van overtuigd dat een creatief én spitsvondig “Toerisme en citymarketing”-beleid zorgt voor enerzijds een groter bezoekersaantal voor onze Egmontstad en anderzijds zorgt voor een extra impuls naar onze horeca en onze lokale handelaars toe, die het de voorbije zomermaanden niet echt makkelijk hadden”, zegt Dirk Minnaert met volle overtuiging.
“Jammer dat we deze zomer in Zottegem wat op onze honger moesten blijven zitten in vergelijking met andere steden én gemeenten. Er waren zeker en vast leuke initiatieven zoals: de cultuurkaravaan, het bankje, zoektochten voor kinderen, … . Ook verschillende priv é-initiatieven deden hard hun best en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Maar Zottegem heeft nog tientallen toeristische troeven die we makkelijk kunnen uitspelen maar die jammer genoeg geen gehoor kregen. Samenwerken met de culturele sector is een must. Zij hebben heel hard afgezien van de coronacrisis én verdienen alle mogelijke kansen om terug van start te gaan”, concludeert Sven Mornie.
Open Vld Zottegem pleit voor een creatieve en vernieuwende kijk op de toeristische troeven in Zottegem en de deelgemeenten. “Out-of-the-box”-denken is een must! De komende maanden hebben we daar meer dan ooit nood aan. Open Vld Zottegem wil op de gemeenteraad van 21 september duidelijkheid van het stadsbestuur m.b.t. hun toeristische plannen en idee ën voor het najaar 2020 en het voorjaar 2021 en vraagt om de nodige creativiteit aan de dag te leggen. Open Vld Zottegem zal ook pleiten voor toeristische arrangementen i.s.m. de lokale horeca en gelinkt aan onze lokale cultuurbeleving. Open Vld Zottegem vraagt ook dringend meer aandacht voor de figuur van Egmont. Na het succesvolle, culturele Egmontjaar in 2018 wordt Egmont de voorbije jaren voorbij gelopen. Open Vld Zottegem vraagt om een totale beleving in onze Egmontstad uit te werken i.s.m. onze lokale kunstenaar, muzikanten, performers, … . Open Vld Zottegem stelt ten slotte voor om een commissie “Toerisme en citymarketing” op te richten waar we over de partijgrenzen heen kunnen samenwerken aan een doeltreffend en innovatief toerismebeleid voor Zottegem. “Zottegem verdient deze aandacht als “Poort van de Vlaamse Ardennen” dubbel en dik”, concludeert Sven Mornie.