Open brief Peter Roman (sp.a – Vooruit)
Beste burgemeester,
Beste OCMW-voorzitter,
Beste schepen van personeel,
Hier kunnen wij niet langer over zwijgen, hier liggen wij wakker van. Als gemeente-en OCMW-raadsleden vinden wij het onze plicht om aan de alarmbel te trekken. Wij deden dat meermaals in de gemeente-en OCMW-raad, maar jullie lijken de ernst van de situatie niet in
te zien. Daarom deze open brief. Voor ons is de grens bereikt, de emmer is vol. De bewoners in ons Woonzorgcentrum Egmont verdienen de beste zorgen, het personeel moet met respect worden behandeld, de families van de bewoners moeten er 200% zeker van zijn dat
hun geliefde ma of pa, oma of opa in de beste handen is. Dat is vandaag —tot onze grote spijt en frustratie-jammergenoeg niet meer het geval. De kwaliteit in WZCEgmont boert achteruit.
Jullie zijn op de hoogte van de mistoestanden, maar kijken gewoon de andere kant op. Neem eindelijk jullie verantwoordelijkheid. Midden september kregen we opnieuw verschillende verontrustende signalen. Er is een acuut personeelstekort. Als er iemand ziek is, wordt die -uit besparingsoverwegingen-vaak niet vervangen. De druk op de collega’s op de werkvloer is daardoor zeer hoog. Te hoog. Ze geven aan dat ze bewoners niet meer met dezelfde goede zorgen kunnen omringen. Het is bijna bandwerk geworden.Een heel pijnlijke vaststelling.De verhalen zijn ronduit schrijnend.
Het doet ons pijn om ze hier op papier te moeten zetten, maar we hebben geen andere optie. Bewoners kregen beschimmeld brood voorgeschoteld. Niet één keer, maar meerdere keren.‘s Ochtends werd er droog brood geserveerd zonder beleg. Er wordt vlees geserveerd dat kantje boord, net wel of net niet, de vervaldatum haalt. Soms wordt het vlees een dag vroeger gebakken om zo de vervaldag te omzeilen.In de keuken worden interimarbeiders ingezet zonder enige ervaring in grootkeukens.Dergelijke praktijken kunnen en willen wij
niet tolereren. Jullie kennen die problemen, ze kwamen aan bod op een vergadering met oa. de vakbond en waar ook de burgemeester aanwezig was.
Jullie kiezen er blijkbaar voor om alweer de andere kant op te kijken. Dat is nalatigen schuldig verzuim. Integendeel, jullie spelen verstoppertje, ontduiken verantwoordelijkheden wijzen het personeel met de vinger. Hoe laag kan je als verantwoordelijke vallen? Het personeel van het woonzorgcentrum valt niets te verwijten. Ze lopen op de toppen van hun tenen. Ze willen hun werk goed doen, maar ze zijn met te weinig. Ze doen hun uiterste best, maar krijgen nul appreciatie van het CD&V-en N-VA-bestuur. Jullie laten hen gewoon in de steek. Erger nog, in interne nota’s (oa. van de nieuwe catering firma Compass) wordt zeer denigrerend en negatief gesproken over het personeel. En wat met de resultaten van de bevraging bij de personeelsleden m.b.t.welzijn op het werk? Die belangrijke informatie wordt vakkundig achtergehouden. Er is van jullie weinig respect voor de mensen die elke dag het woonzorgcentrum draaiende houden, de mensen die de laatste maanden in heel moeilijke omstandigheden hebben moeten werken. Deze malaise in Woonzorgcentrum Egmont raakt ons persoonlijk. De voorbije legislaturen hebben we met sp.a steeds geïnvesteerd in rusthuis Ter Deinsbeke, later WZCEgmont. Het
was ons stokpaardje.We waren er fier op.We leverden topkwaliteit aan betaalbare prijzen. We stelden de hoogste kwaliteitseisen en probeerden tegelijkertijd oor te hebben voor de bekommernissen bij het personeel.Ons woonzorgcentrum stond hoog aangeschreven in de
brede regio. Het was een voorbeeld voor veel andere woonzorgcentra. We hebben een gloednieuw gebouw gezet met de laatste technische snufjes. Het werd een echte ‘thuis’ voor onze bewoners. Ze werden er met liefde verzorgd. Onze keuken won prijzen. We hebben de dienstverlening uitgebreid, er kwam een nieuw dagverzorgingscentrum en een lokaal dienstencentrum. Was het allemaal rozengeur en maneschijn? Nee, natuurlijk niet, maar we namen onze verantwoordelijkheid. We zijn nog geen twee jaar verder en de signalen die we
krijgen zijn ronduit zorgwekkend.Daar betalen de bewoners en het personeel dubbel en dik de rekening voor, én dat maakt ons kwaad. Hoe is dit kunnen gebeuren? Waarom nemen jullie geen verantwoordelijkheid op? Waarom steken jullie als struisvogels jullie kop in het
zand? De bewoners van het woonzorgcentrum, hun familie en het personeel verdienen beter. Veel beter.
Wij liggen hier wakker van. Daarom stelden we hierover vragen en maakten we deze opmerkingen reeds op verschillen de gemeente-en OCMW-raden. Jullie wimpelden onze vragen telkens opnieuw af.Maar voor ons is de grens bereikt.Dit kunnen we niet laten
passeren. Vandaar deze open brief. We willen dat deze wantoestanden onderzocht worden en dat er duidelijkheid gegeven wordt aan bewoners en hun families. Hoe kunnen ze hun geliefde ouder of grootouder nog met een gerust hart achter laten in ons woonzorgcentrum? In coronatijden kon familie niet op bezoek komen, wat is er toen allemaal misgelopen?Wat heeft het daglicht niet gezien?Hoe kunnen jullie verzekeren dat dergelijke wantoestanden niet meer zullen gebeuren? Bovendien willen we dat het personeel opnieuw met respect wordt behandeld. De werkdruk ligt te hoog, er moet hier meer aandacht aan besteed worden.
Beste burgemeester, beste OCMW-voorzitter, beste schepen, misschien liggen jullie hier niet wakker van?!Wij wel. Wij vragen jullie om verantwoordelijkheid te nemen. Zorg dat het woonzorgcentrum zijn bewoners opnieuw dezelfde kwaliteit kan bieden als in het verleden.
Zorg voor een betere omkadering en een luisterend oor voor het personeel. Onze boodschap is duidelijk: haal jullie kop uit het zand, word wakker en neem verantwoordelijkheid. Jullie zullen in sp.a hiervoor altijd een partner vinden.
Namens sp.a Zottegem,
Onze gemeenteraadsleden en leden van het Bijzonder Comit é voor de Sociale Dienst;
Peter Roman, Leen Borremans, Geert Van Waeyenberge, Nadine Stalpaert, Kurt De Loor,
Joost Franceus, Yana Giovanis, Filip MorreenLouie Van Rijsselberge