De champagne die naar aanleiding van de doortocht van de Ronde Van Vlaanderen 2020 op de markt gebracht werd, was een schot in de roos. De flessen gingen als zoete broodjes over de toonbank. De initiatiefnemers beslisten om de opbrengst, een mooi bedrag van 1.180 euro, te schenken aan vzw BiJeVa. Die vzw pakt kinderarmoede aan en bezorgt kinderen uit kansarme gezinnen leuke vakanties. Ze kunnen het geld dus zeker goed gebruiken.
Kurt De Loor: “De doortocht van Vlaanderens mooiste zondag, zal er eentje worden zonder feestgedruis. Het coronavirus stak een stokje voor een echt wielerfeest met een massa toeschouwers. Ondanks een Ronde in mineur, werd beslist om toch een nieuwe collectie champagneflessen op de markt te brengen met kroonkurken die een ode brengen aan Vlaanderens mooiste. De champagneflessen bevatten originele tekeningen die verwerkt zijn in de kroonkurk. Het gaat om Zottegemse taferelen en landschappen uit de Ronde Van Vlaanderen, met o.a. de legendarische Paddestraat. Het zijn echte meesterwerkjes van de hand van Velzekenaar Johan Blondeel. De flessen vlogen over de toonbank. De oprengst van de verkoop, 1.180 euro in totaal, schenken de initiatiefnemers Christine Godefroid en Willy Pandelaere aan vzw BiJeVa.”
Daar is Anny De Windt van BiJeVa vzw (Bijzondere Jeugdvakanties) heel erg blij mee. “BiJeVa wil kinderarmoede aanpakken, in onze brede regio. Armoede zit in een klein hoekje. Soms kom je in armoede terecht door een ziekte, een echtscheiding of omdat je jouw job verliest. Het kan echt iedereen overkomen. Wij willen ervoor zorgen dat kinderen die in armoede opgroeien hetzelfde kunnen meemaken als hun leeftijdsgenootjes. Daarom organiseren we bijvoorbeeld reizen of uitstapjes. Het geld zal zeker goed terechtkomen, want door corona krijgen steeds meer gezinnen het moeilijk om de eindjes aan elkaar te knopen.”