Geraardsbergen. Het stadsbestuur verraste onlangs de zwakke weggebruiker met groene lijnen en witte fietsbeelden in de Watermolenstraat, de Pastorijstraat te Zarlardinge en de Donkerstraat te Overboelare. Deze groene lijnen hebben als doel de rijweg optisch te versmallen. Volgens het stadsbestuur zullen deze fietssuggestiestroken gemotoriseerd verkeer automatisch minder snel doen rijden. Daardoor wordt de veiligheid voor de fietsers aanzienlijk versterkt. Armand Matthijs als Patrick Franceus van Groen hebben sterke twijfels bij dit project.
Groen Geraardsbergen ergert zich aan de fietssuggestiestroken. Men kiest voor een schijnoplossing omdat er geen politieke moed is om te opteren voor fietsstraten. Er is tevens geen juridische basis voor de gekozen oplossing. Die is er wel voor de fietsstraat. Volgens Armand Matthijs – Rebus Geraardsbergen – biedt deze ‘dure en ‘vernieuwende’ stunt (suggestiestrepen) geen enkele wettelijke en praktische bescherming. Integendeel. Het risico op ongevallen wordt in de hand gewerkt.’ Volgens Armand Matthijs werkt dit initiatief contraproductief. Volgens beweging- en sportproject Rebus vzw zou het stadsbestuur beter in volgende maatregelen investeren:
- Vrije en rolstoelvriendelijke voetpaden in verkavelingen en woonstraten;
verbindende en veilige autovrije stap- en fietsverbindingen tussen alle dorpen;
beschermde fietsstraten in de bebouwde kom van de stad en de 15 dorpen.
Als men de ambitie heeft om van Geraardsbergen een fietsstad te maken dan moet er volgens Groen gekozen worden voor degelijke oplossingen, zoals:
- Het invoeren van fietsstraten is een prioriteit,
- Veilige fietspaden (afgescheiden van de rijweg, verhoogde berm, voldoende breed, …),
- Doorgaand autoverkeer weren op trage wegen en landbouwwegen,
- Het recht van de traagste laten primeren,
- Afstappen van het voorruitperspectief waarbij alles bekeken wordt vanuit het standpunt van de automobilist
- Zwaar vervoer weren in het centrum van de stad.
Julien Borremans