Eerste Minister De Croo neemt deel aan de Voorleesweek

Niet alleen koningin Mathilde nam deel aan de Voorleesweek maar ook onze premier Alexander De Croo.  

Eerste Minister Alexander De Croo las   vanuit de Wetstraat 16 digitaal voor aan klas 4B van Basisschool De Rijdtmeersen in Brakel.  Deze week loopt de Voorleesweek, een initiatief van Iedereen Leest om lezen bij kinderen te stimuleren. Door de coronacrisis en de vraag om fysiek contact zo veel mogelijk te beperken, wordt er dit jaar ook veel digitaal voorgelezen.

 

Voorleesweek is een jaarlijkse campagneweek waarin Iedereen Leest  het belang en het plezier van voorlezen in de kijker zet. Onder het motto ‘Lezers maak je samen’ zetten ze in 2020 in op ouderbetrokkenheid. Ouders zijn immers belangrijk voor de leesopvoeding van een kind.

In Basisschool De Rijdtmeersen nemen ze jaarlijks deel aan de Voorleesweek en komen ouders of grootouders vaak een verhaaltje voorlezen in de klas. Maar door de coronacrisis gooien ze het dit jaar over de digitale boeg.

Eerste Minister Alexander De Croo neemt al jaren deel aan de Voorleesweek en las vandaag dan ook enthousiast digitaal voor. Hij koos om de Griekse mythe Minotaurus voor te lezen.

 

Alexander De Croo, Eerste Minister: “Voorlezen stimuleert de taalontwikkeling, de concentratie, de creativiteit en de sociale vaardigheden van  kinderen. Dat is onmisbaar in de wereld van morgen. Door voor te lezen aan kinderen leg je bovendien de kiem voor een leven lang leesplezier.”

 

Ook juf Dali Rombaut van 4B was enthousiast.

Dali Rombaut: “ Fantasie is belangrijker dan kennis, want kennis is begrensd. Soms is ‘weten hoe het moet’ net datgene wat het creatief denken tegenhoudt. Op onze school dagen we de kinderen graag uit om zelf problemen op een creatieve manier op te lossen.   Het lezen van boeken stimuleert dit denkproces.   We zijn dan ook zeer vereerd dat de premier, ondanks zijn drukke agenda, tijd vrijmaakt om op ons aanbod in te gaan. Hij benadrukt hiermee het belang van ouderbetrokkenheid bij de leesontwikkeling van kinderen die reeds op prille leeftijd begint met het voorlezen van verhaaltjes.