Pieter De Spiegeleer, Federaal Volksvertegenwoordiger voor Vlaams Belang en Fractieleider Vlaams Belang Haaltert aan het woord:
“In de week voor het bespreken van de beleidsverklaring van Federaal Mobiliteitsminister Georges Gilkinet (ECOLO) in de Commissie Mobiliteit van het Federaal Parlement, wordt met veel “poeha” de opening van het station Anderlecht op lijn 50A officieel aangekondigd.
Dit betekent dat de S3 trein Zottegem-Dendermonde, dus een extra halte krijgt, één waar vanuit onze regio zeer weinig vraag naar is en was.”
“Ook al is dit geen verwezenlijking van de G. Gilkinet, het moment van aankondiging is zeer symbolisch voor de pendelaars uit Vlaanderen in het algemeen en voor onze regio in het bijzonder.
Het station Anderlecht is slechts één van de vele nieuwe en vernieuwde stations en haltes die in het kader van het Gewestelijk Exprss Net (GEN) gebouwd werden en worden in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
De GEN-stations en de daaraan gerelateerde infrastructuur zijn dan ook een zoveelste geschenk — bovenop de pendeldotatie, de stadstol, de invoering van de LEZ-zone — en de reeds langer bestaande Federale financieringsmechanismen voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
In een tijdperk waarin stationsparkings massaal betalend worden gemaakt, standaardfaciliteiten als loketten, sanitair, verwarmde wachtzalen, … worden afgeschaft, gesloten en zelfs afgebroken, schieten dergelijke faciliteiten in het BHG als dure paddenstoelen uit de grond.
Dit is opmerkelijk en roept nogmaals vragen op betreffende de verdeelsleutels die gehanteerd worden als het over investeringen aan de NMBS en INFRABEL gaat.”
Pieter De Spiegeleer gaat verder: “Ik roep regionale en lokale belangenverenigingen, overheden en dergelijke, meer dan ooit, op om een tegengewicht te vormen tegen deze tendens, over de partij- en ideologische grenzen heen.
Laat ons niet nai ëf zijn, met deze Federale regering met een Mobiliteitsminister uit de ECOLO-stal, en zijn Groen! -collega, Elke Van den Brandt uit het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, ziet de toekomst voor de Vlaamse pendelaar er niet bepaald rooskleurig uit.”