In Gent , brabantdam 64 tussen de winkelpuien door, loopt momenteel een tentoonstelling van wisselende kunstenaars onder de hoede van Ben Benaouisse, curator-kunstenaar.
De locatie is slechts een tijdelijke locatie die zomaar van plaats kan veranderen naargelang het uitkomt.
Zo stelt Ben de plaats waar kunst getoond wordt in vraag. Het is een plek zonder vast adres.
Op die manier heeft hij de vrijheid om de beste bouwstenen voor de kunstenaars bij elkaar te brengen met een aangepaste benadering voor curator, verzamelaar enz.
Kunst moet met andere woorden niet steeds op dezelfde plaats worden getoond. Belangrijk is de confrontatie tussen verschillende kunstenaars en de mogelijkheid om elkaar te ontmoeten samen met alle geïnteresseerden.
“Niet alleen de plaats is onbelangrijk, ook het commerci ële luik wordt wel eens uit het oog verloren” vertelt Ben mij.
Kunstenaars willen zich zo weinig als mogelijk bezig houden met dit aspect, terwijl het toch een levensbelangrijk deel uitmaakt van hun bestaan. En deze verbinding wil hij dan ook maken met project. Een “organisatie” op poten stellen die hen die mogelijkheid biedt.
Niet alleen is de plaats onbelangrijk, ook de kunstenaars kunnen inwisselen. Zo schuift de ene aan terwijl de andere verdwijnt.
Uiteraard kunnen de werken worden gekocht, anders heeft de hele opzet weinig zin. Toch voel je dat dit niet de hoofdreden is van de tentoonstelling. Het kunnen tonen van het werk overheerst, alhoewel veel kunstenaars barre tijden beleven.
Zo werden op 17 januari 2021 60 kunst-aflaten beschikbaar gesteld. De kunst-aflaat is een manier om vergiffenis te ontvangen voor kleine zonden tegen de kunst en om de broodnodige slaap eindelijk te kunnen hervatten.
De kunst-aflaat is een samenwerkingsverband tussen Thierry Mortier, Ben Benaouisse en Jonas Nachtergaele. De volledige opbrengst gaat naar Art Ghent.
Je kan ook een vrije bijdrage doen om dit project een langer leven te schenken.
Of meer nog, je kan tegen een vergoeding van 200 € een kunstenaar afvaardigen in de tentoonstelling, uiteraard onder goedkeurend oog van Ben. Je wordt dus een mecenas van de kunst.
Maar het gaat over kunst met best goede kunstenaars.
Ik noem er direct al eentje, Katrin Bosmans. Soms voel ik fotografie in haar werk, maar ook vergankelijkheid en soms een streepje Marthe W éry. Vaak lijken het eenvoudige ingrepen waar een intens werkproces aan vooraf gaat, de materialiteit van de drager, de lichtweerkaatsing, de oppervlakte structuur ,de verschillende variaties in textuur en het steeds weer op zoek gaan naar experiment met vorm, materie…
Ook Ben Benaouisse zelf probeert de wereld met zijn werken te helpen en te begrijpen. Zo legt hij letterlijk pleisters op het canvas om troost te bieden en te begrijpen hoe de wereld in elkaar zit.
Het werk van Leen Van Tichelen gaat over beweging, vloeiende beweging. Soms zie je een voorwerp, of een wolk of een vorm. De zin voor het tekenen toont zich in haar werken. Het ene punt groeit uit het andere en geeft een onbestemde vorm weer.
Maar zeker ook Gianni Skoric. Bevreemdend en intrigerend. Het lijkt alsof hij geen “superioriteit” of “voorrang” geeft aan de afbeelding, maar alle elementen hun waarde hebben in het geheel.
Ik doe de andere kunstenaars tekort door enkel over de vorige te schrijven, maar dat ligt niet aan hun kwaliteiten.
Gaan naar de tentoonstelling lijkt me een mooie steun aan de kunst en zijn organisator.
Art Ghent, nog tot 28.02.2021 op de Brabantdam te Gent.