Er vloeide in het vermaledijde coronajaar veel inkt over de horeca, men vreest dat er dit jaar tal van caf és en restaurants de deuren gaan sluiten. De gedwongen sluiting van de horeca heeft niet alleen het hart van de caf ébazen, maar ook het hart van veel caf éklanten gedeukt. De stamgasten missen het sociaal contact, het geluid van de tingel van de spatel waarmee de kraag van een perfect getapte pils is gefatsoeneerd. Wat missen ze hun stamcaf é, de caf étoog. De mensen die er komen aanwaaien, het geroezemoes, de koude pinten, de stamgasten die op een zondagvoormiddag al om elf uur aan het dappere drinken beginnen. Het is romantiek van de roes, van de vriendschap, van de gedachte dat alles mogelijk is. En natuurlijk is het ook vluchtig, de werkelijkheid komt nadien altijd aanbellen. Maar die momenten in hun stamcaf é zijn hen zo dierbaar. Alcohol kan toch een fijne vriend zijn. Ze worden vlot, sociaal, geestig en na het zoveelste pintje worden ze zelfs h éél verbaal. Het leven moet toch niet te serieus genomen worden. ‘Oh laat de zon in je hart,…geniet van het leven, want het duurt toch maar even’, kweelt Willy Sommers. We snakken collectief naar onze vrijheid. Iedereen heeft een vluchtplaats nodig, een plek om te ontspannen. (Reporter 17,foto’s Danny De Lobelle)
De eerste caf és ontstonden in de 17 de eeuw. De term caf é is afkomstig van het Franse woord caf é (koffie). Er werd aanvankelijk eerst koffie geschonken, een tijd later kon men er ook bier, water, limonades, jenever, wijn,…drinken. De oudste sporen naar herbergen in Oosterzele leidt ons naar een kerkrekening van 1645, daarin staat te lezen dat er werd ‘betaelt aan carolus van durme, tavernier, eenigehe pottenbiers, broot ende boter tot synxen’ en in een oorkonde van 1697 wordt herberg ‘Schaeck’ vermeld. In de vorige eeuw telde deelgemeente Oosterzele zo’n 80 caf és voor in die tijd een bevolking van circa 3.200 inwoners, 1 caf é voor circa 40 inwoners. In veel straten waren er caf és te vinden. En dan waren er ook nog eens ‘verdoken caf és’. Oosterzele nam de dorstige laven h éél letterlijk. In de laatste decennia van de twintigste eeuw neemt het aantal caf és niet alleen in Oosterzele, maar ook in anderen gemeenten gestaag af. De trend zal zich nu – met corona – nog versneld verder zetten.
Vooral de senioren gaan nog veel van onderstaande caf és herkennen. Veel van die caf és zijn intussen afgebroken.
Achterdries
Caf é zn (Oscar Scheirlinck — Marie Lievens)
cafe-het-anker
Bavegemstraat
Den Anker, In Den Reyger, Schuttershof, Familie Beeckman (beenhouwerij en caf é), Te Bert De Cuypers, Theofiel De Meyer (caf é met draaiorgel).
caf é Verhaegen caf é Madelene
Dorp
Caf é Helderweirdt, De Patronage (Parochiale Kring), De Wachtzaal (bij Amaat De Maeseneire), ‘t Stadhuis (Jacques De Geyter — Marieke De Winne), Centrum, Rumba (familie Van Waeyenberghe), Violette (Oscar Verhoeyen), ‘t Paviljoen (Van Caeneghem — Verstuyft), ‘t Oud Gemeentehuis (Van Der Paelt), Den Anker (naar de naam van het bier van brouwerij Van de Velde), Den Hemel (Richard Guillemaere), De Reisduif (familie De Keyser), In de Obus (Jozef Van Waeyenberghe), De Koekoek (Van Bever) nu restaurant De Vlasblomme (De Canck), Tower Pub, Sint — Cecilia (Familie Vermeulen), ‘t Gouden Wiel (Jules Hofman), In ‘t Peertje (Germain Piens, later Sioncke — Piens), De Snackbar (bakker Sonck), Caravelle (Etienne De Canck, daarna Beni Dehaeck), Voetballokaal SCO (Omer Van Grembergen).
cafe de-sportman cafe in den reyger bavegemstraat
Geraardsbergsesteenweg
De Bareel (Camiel Beys), nadien restaurant (De Winter), De Leeuw (familie Goeminne), De Sportwereld (familie Hofman, nu fietsenzaal Dani ël Hofman), De Voerman (familie Verliefde), Taverne ‘t Molenhof, In de Veekoopman (Arthur Gillis), Ideal (ook feest- en danszaal Dolf Hanssens, later Andr é Keymeulen), De Tramstatie, nadien caf é Capri (weduwe Dobbelaere, later Cansse), De Zwaluw (Richard Liebrecht), Caf é Herzeele (familie Kielemoes), ‘t Stad Gent (Familie Verbruggen), Central (De Vogelaere – Mercie), De Mooie Molen (Leonce Verbruggen), De Florali ën (Ren é Waeyenberghe), De Reisduif (Germain Houbracken), De Steenput (Hector Van Eesbeeck).
Caf é De oude Bareel (naast kapel), herberg of afspanning (links), brouwerij en afspanning (De Posterije)( rechts)
Groenweg
Duivenlokaal (Gilbert De Bruycker).
caf é De Voyageu
Heistraat
De Voyageurs, De Tramstatie, Te Fazantjes
Keiberg
Caf é Franck (‘ Reuzendorpje).
cafe-de-geete
Kwaadbeek
De Geete (Jozef Beeckman).
Meerstraat
De Oude Bareel (Germain Verspeeten), Bij Jules Van Bever, Bij Georges Gillis, Bij Armand De Schamphelaere, Bij Henri De Roo, Bij August Van Bever, Bij Tourn étjes, Bij Yvootjes (Uytterhaegen), Astrid (familie Scheirlinck), Bij Triene Tap, De Tramstatie (Henri De Nutte).
caf é De Lelie caf é bonanza
Reigerstraat
De Lelie (Guillemaere), Bonanza (Charken De Bosscher), Caf é Den Anker (familie Verstuyft, vroeger sport- en feestzaal Andr é De Canck).
‘t Jagershof
Roosbloemstraat
De Smesse, nadien ‘t Jagershof (populaire dancing), Bij Thildeken Bontinck, In Den Bau, Bij August Van Bever, De Nieuwen Anker.
Moortelbosstraat
Bij Spiegeleers, De Bosmier.
Reigerstraat
De Lelie, Bij ‘t Soepken (Bonanza), Pol Keto, Bij Riete, Bij Dick Kestoonde, De Bonte Os.
Veldstraat
Den Anker, Familie De Neve (Neva’s koffie)
Voordries
‘t Smeske (familie Vekeman), De Tramstatie (familie Van De Mergel).
Windekekouter
Huis van Commercie (familie Bombeke), nadien ‘t Verschil, ‘t Scharniertje, Black Beauty, New Shooters, Polly Maggo, Guust Zevenduust, nu taverne Evora, Estaminet, In de kwakkel (familie De Groote).
Tal van caf és hadden spaarkassen (houten kastjes met horizontale genummerde gleuven waar de caf éklanten geld konden sparen. Een aantal caf és hadden een aanpalend zaaltje waar verenigingen konden vergaderen en waar men onder andere ook schietingen organiseerde. Een lange tijd kregen de stamgasten hun ‘maandag’, de eerste consumptie op ‘maandag’ was gratis. De caf és waren verzamelplaatsen voor de meest uiteenlopende klanten. Men kwam er voor het sociaal contact. Veel caf égangers vinden het geestig om er iets te drinken en een praatje te slaan. Aan de toog kwamen de tongen los. Leuke verhalen, ook minder fraaie. Een ‘kastelein’ moet uit het goede hout gesneden zijn, soms moest hij een sociaal assistent zijn, psycholoog, therapeut voor de klanten. Maar er is ook ruimte voor veel leuke en plezierige momenten. Er kwamen in die jaren legendarische volksfiguren over de vloer. Caf és voor en door de mensen, het familiale overheerste in deze dorpscaf és. Waar de kunst van het pinten pakken bedreven werd en waar zwanzen tot volkscultuur verheven werd. ‘Gaan we heen, of drinken we er nog één? De volkscaf és kenden goede tijden. Men kon er vroeger ook bier van plaatselijke brouwers drinken. Het gerstenat werd er met de glimlach en een kwinkslag geserveerd. Caf és hebben een gemeenschappelijke functie door de openbare verkopen die er door gingen en een plek waar men kon ontspannen met het kaartspel, vogelpiek, dobbelen (pietjesbak), schietstuiveren, een ontmoetingsplaats ook voor het schutters (schieting op liggende wip), bollen, biljarten, fietsen op rollen, voetballiefhebbers, duivenliefhebbers,…een aantal caf és hadden mettertijd een jukebox. Met de kermissen, Driekoningencavalkade, wielerwedstrijden, kroegentochten,…draaiden de dorpscaf és op volle toeren.
Caf és vergeten? Laat het de NUUS- reporters Marcel Van de Vijver — Danny De Lobelle weten via marcel.van.de.vijver@telenet.be, rooi.61@skynet.be. of wie nog foto’s heeft. De foto’s worden je gegarandeerd terugbezorgd.