Op één van de oudste spoorlijnen van het land, vernieuwt Infrabel de oudste seinen van het land

Melle/Balegem/Zottegem. Infrabel vernieuwt de seininrichting op de spoorlijn 122 tussen Melle en Zottegem

Dit elektrische systeem is één van de oudste van het land en dateert van eind jaren ’50, begin jaren ’60. “Nog steeds veilig maar wel aan modernisering toe”.

Dit weekend plaatsen we tientallen nieuwe seinen langs de lijn. Seinen, de verkeerslichten van het spoor, zijn een belangrijk onderdeel van de seininrichting. Ook de sensoren die treinen detecteren en het systeem om wissels en overwegen te bedienen worden vervangen. Spoorlijn 122, één van de oudste van het land en werd op 5 januari 1867 officieel geopend door de spoorwegmaatschappij Chemin de fer de Braine-le-Comte à Gand. die Melle met Geraardsbergen over een afstand van 28,5 kilometer verbindt. De huidige seininrichting werd halfweg vorige eeuw geplaatst en zorgt ervoor dat treinen veilig kunnen rijden. Door de vernieuwing kan de capaciteit op de spoorlijn tot zes maal ook verhoogd worden, dit wil niet zeggen dat dit gebeurt maar moeten naar de toekomst kijken.

oude seininrichting

Digitalisering tot veiligste netwerk van Europa

Het hele systeem wordt gedigitaliseerd. De nieuwe computergestuurde technologie zal 24/7 informatie doorsturen naar het seinhuis- en onderhoudspersoneel. Bij een storing of incident kunnen technici veel gerichter en sneller tussenbeide komen omdat het systeem zelf nauwkeurig aangeeft wat het probleem is en waar het zich bevindt. Bovendien zijn er voor het huidige systeem nog nauwelijks reserveonderdelen te vinden en verdwijnt de kennis omdat veel specialisten met pensioen gaan.

De eerste nieuwe generatie seinen is geplaatst in de omgeving van Balegem-Dorp.