Volgens Zottegemnaar en Vlaams volksvertegenwoordiger Kurt De Loor (Vooruit) is er in Vervoerregio Vlaamse Ardennen nog heel wat werk als het gaat om de toegankelijkheid van de bushaltes voor personen met een beperkint.
“Vervoerregio Vlaamse Ardennen is veruit de slechtste leerling van de klas”, aldus Kurt De Loor. “Aan slechts 4,1% van de haltes in de Vlaamse Ardennen kunnen mensen met een rolstoel zonder hulp op de bus. Aan 10,6% van de haltes kunnen ze op de bus mits assistentie. En slechts 1,1% van de bushaltes zijn toegankelijk voor personen met een visuele beperking. Die cijfers liggen veel lager dan het Vlaamse gemiddelde en de resultaten in de andere vervoerregio’s. Het is bedroevend, er is dringend een inhaalbeweging nodig. In 2019 werden de driehonderd Vlaamse steden en gemeenten opgedeeld in vijftien vervoerregio’s. De vervoerregio Vlaamse Ardennen is één van die regio’s en bestaat uit 15 gemeenten (Kruisem, Zwalm, Oosterzele, Sint-Lievens-Houtem, Wortegem-Petegem, Oudenaarde, Zottegem, Herzele, Lierde, Geraardsbergen, Horebeke, Maarkedal, Kluisbergen, Brakel en Ronse). “Onderzoek toont aan dat het in die vervoerregio zeer slecht gesteld is met de toegankelijkheid van de bushaltes voor personen met een beperking. De resultaten zijn bedroevend slechter dan de gemiddelden in Vlaanderen en de andere vervoerregio’s. Een serieuze inhaalbeweging dringt zich op.”
“Aan slechts 57 van de 1.402 (of 4,1%) bushaltes in de Vlaamse Ardennen kunnen mensen in een rolstoel zelfstandig op de bus. Daarmee is vervoerregio Vlaamse Ardennen veruit de slechtste leerling in de klas. Het Vlaams gemiddelde is 12,6%. Vervoerregio Oostende kan de beste cijfers voorleggen: 1 op 3 haltes zijn daar toegankelijk voor mensen met een motorische beperking. Aan 1 op 10 bushaltes in de Vlaamse Ardennen (10,6%) kunnen mensen in een rolstoel op de bus als ze daarbij assistentie krijgen, bijvoorbeeld van een familielid, vriend of de buschauffeur. Ook dat cijfer ligt beduidend lager dan het Vlaamse gemiddelde van 29,2%. Ook hier toont vervoerregio Oostende zich de beste leerling van de klas, daar is de helft van de bushaltes toegankelijk mits assistentie. Enkel vervoerregio Waasland doet het slechter dan de Vlaamse Ardennen. Ook wat betreft haltes die toegankelijk zijn voor mensen met een visuele beperking scoort vervoerregio Vlaamse Ardennen beschamend. Slechts 15 van de 1.402 haltes (of 1,1%) is aangepast voor blinden of slechtzienden. De Vlaamse Ardennen bengelen hiermee opnieuw onderaan tegenover de andere vervoerregio’s en het Vlaams gemiddelde (6,3%). Opnieuw is het vervoerregio Oostende dat het best voor de dag komt, daar zijn 15,1% van de haltes aangepast voor mensen met een visuele beperking. Het is cruciaal dat ook mensen met een beperking of mensen die slecht te been zijn zonder problemen de bus kunnen nemen. Dat is een basisrecht. Vervoerregio Vlaamse Ardennen hinkt hierbij duidelijk achterop in Vlaanderen. Gemeenten die het charter ‘Masterplan Toegankelijkheid haltes’ ondertekenen kunnen nochtans tot 5.000 euro extra krijgen per bushalte die toegankelijk aangelegd wordt. Ik roep alle gemeenten in de Vlaamse Ardennen op om het charter te tekenen en hier versneld werk van te maken. Er moet een serieuze inhaalbeweging komen.”