Lorena Qufaj, Oc éane Hulpiau, Wouter Postelmans, Iris Vandepopuliere
Geraardsbergen. ‘De coronapandemie heeft ons andermaal duidelijk gemaakt dat hygi ëne belangrijk is. Om mensen de kans te bieden zo weinig mogelijk onhygi ënische ervaringen op te doen, hebben we de C-Touch ontwikkeld’, vertelt Oc éane Hulpiau. De C-Touch is een handige sleutel die je kan gebruiken om deuren te openen, knoppen in te drukken, wc-bril naar omhoog te doen, vuilnisbakken te openen, printers op het werk te bedienen… Oc éane omschrijft zichzelf als een student-ondernemer. Sinds 2019 heeft ze een schoonheidsinstituut en is erg ambitieus.
‘Heeft u al meegemaakt dat u aan een parkingautomaat onhygi ënische knoppen moet indrukken? Daar hebben wij, vier kmo-studenten aan de Arteveldehogeschool, iets op gevonden. De C-Touch is een handige sleutel die u kunt gebruiken om deuren te openen, knoppen in te drukken, wc-bril naar omhoog te doen, vuilnisbakken te openen, printers op het werk bedienen etc. Ons product is iets dat helemaal up-to-date is in deze coronatijden. Het unieke is dat je hem kan personaliseren. Op die manier is het niet alleen een handige hygi ënische sleutel, maar ook een leuke gadget.’
Keep it simple, stupid
Origineel is het idee niet. De C-Touch bestaat reeds in plastic of messing — een legering van koper en zink — maar de jonge ondernemers wilden hun voetafdruk zo beperkt mogelijk houden en kozen voor hout. Omwille van de sterkte kozen ze voor multiplex berkenhout. De productie is in volle gang. ‘De bedoeling is om de C-Touch te koop aan te bieden. We hebben reeds een Delhaize-filiaal gevonden om ons product te koop aan te bieden. We zijn op zoek naar nog meer verkooppunten, ook in Geraardsbergen. Uiteraard kan iedereen ons product op onze webshop aankopen.’
Aan het woord is Oc éane Hulpiau, een 22-jarige studente. Samen met drie andere collega studenten — Lorena Qufaj, Wouter Postelmans, Iris Vandepopuliere — studeert ze aan de Artevelde Hogeschool. Samen ontwikkelden ze de C-Touch. ‘Het project zelf is ontstaan bij de start van dit academiejaar. Als laatstejaarsstudenten KMO-management is het de bedoeling dat we voor onze bachelorproef zelf een nieuw product of dienst te ontwikkelen, vanaf nul tot de feitelijke verkoop. Om tot dit product te komen, zijn we vanuit het KISS-principe (keep it simple, stupid) vertrokken, met een ecologische visie. Het is op die manier dat de C-Touch sleutel het daglicht zag’, licht Oc éane toe. ‘De sleutel wordt gelaserd en vervolgens door ons afgewerkt met ecologisch en waterproof vernis.’
Toekomstplannen.
Oc éane Hulpiau is steeds naar Geraardsbergen naar school geweest en woont in de buurt van de Oudenbergstad. Daarna trok ze naar Gent om te studeren. Ze omschrijft zichzelf als ‘een creatieve duizendpoot’ en ‘een student-ondernemer’. Sinds 2019 heeft ze al een eigen zaak: een schoonheidsinstituut. Deze praktijk wil ze na haar studies verderzetten. Volgend schooljaar heeft ze plannen om boekhouding en fiscaliteit te studeren. Oc éane heeft reeds een diploma leerkracht. Na haar studies wil ze halftijds lesgeven en halftijds haar schoonheidsinstituut verder uitbouwen. ‘Ik hou van Geraardsbergen en wil er later zeker lesgeven.’ We horen nog van haar…
Voor meer info: https://www.c-touch.be/
Julien Borremans