Overzichtstentoonstelling: Het leven en werk van Jeanne Hebbelynck – Dutry

Jeanne Hebbelynck was een Merelbeekse kunstenares (1874-1961)

 

Schepen van cultuur Luc Van Huffel en Erfgoedcoördinator Mieke Van Damme

Op zaterdag 24 april vindt de 20ste editie van Erfgoeddag plaats, het jaarlijkse feest van de culturele erfgoedsector. Op de eerste verdieping van het nieuwe Cultuurhuis Merelbeke kan je vanaf dan ook terecht voor een ongeziene tentoonstelling over leven en werk van Merelbeeks kunstenares Jeanne Dutry-Hebbelynck.

 

Jeanne Hebbelynck

werd geboren in Gent op 20 juni 1891als Jeanne Dutry. Haar ouders waren de eigenaars van de Gentse cementtegelfabriek Dutry-Massy en haar familie kende tal van kunstenaars en kunstliefhebbers. Jeanne tekende van jongs af aan en volgde een aantal lessen bij de Gentse kunstenares Adeline Acart
(1874-1961). Ze genoot  echter nooit een volwaardige  artistieke  opleiding. In 1915 huwde ze de Gentse stafhouder L éon Hebbelynck (1878-1951), zoon van de toenmalige burgemeester  Alphonse Hebbelynck (1850-1906). Datzelfde jaar werd hun zoon Jacques geboren; daarna kreeg ze nog twee dochters, Martineen Geneviève. Als tijdverdrijf bleef ze haar hobby ­ schilderen -verder beoefenen.
Tijdens de eerste wereldoorlog organiseerde  de stad Gent een benefiettentoonstelling voor de oorlogsslachtoffers. Ze schilderde hiervoor  een aantal religieuze miniaturen om,  zo grapte ze zelf, toch een aantal kadertjes te kunnen verkopen.”  Deze tentoonstelling op de Gentse Kouter in 1916 was echter een waar succes en enkele andere deelnemers, waaronder  gerenommeerde kunstenaars als Frans Coppejans, Albert Servaes en Anna Virginie de Weert, schaften zich enkele van haar werkjes aan. Na dit onverwacht succes ging ze haar er volledig op toeleggen en ze ontwierp zo’n 84 religieuze taferelen.

 

 

Kenmerkende stijl
Ze liet zich in haar werk inspireren  door de Vlaamse Primitieven en door het werk van Bruegel. Haar werken ademen een serene sfeer. Haar favoriete onderwerp is de liefde en de genegenheid tussen moeder en kind. Ze ontwikkelde een eigen stijl: met een beperkt kleurenpalet, de sterk gestileerde vormen begrensd door zwarte omtreklijnen. Haar personages zijn steeds jeugdige figuren die ze plaatst tegenover een wijds landschap of een interieur dat ze enige diepte zoekt te geven, door een blik op de buitenwereld, via een openstaande deur of venster. E én van haar werken uit 1916 toont  de Heilige maagd met kind Jezus tegenover een landschap waarin we rechts het kasteel Wisselbeke kunnen herkennen. Na haar huwelijk  zou ze daar een tijdlang hebben ingewoond.
Jeanne werd al op jonge leeftijd geplaagd door ernstige oogproblemen en diende voor het inkleuren en tenslotte ook voor het tekenen beroep doen op haar dochters of op een aantal leerlingen. Elke prent werd door Jeanne gekeurd en als teken van goedkeuring gemerkt door een roosje in reli ëfdruk; een verwijzing naar haar atelier dat de naam ‘De Rozenkrans’ droeg. Vanaf de late jaren 1930 werde, haar prenten  ook commercieel uitgebracht door de uitgeverij Descl ée De Brouwer. Haar stijl werd gekopieerd door een aantal kunstenaars zoals James Pennyless (pseudoniem van John Permeke), Josette Boland en Mieke Van Doorne maar er kwamen ook een aantal vervalsingen op de markt.

Grafmonument familie  Hebbelynck
Op 8 mei 1959 overlijdt Jeanne maar haar kunst stopt echter niet met haar dood. De productie van prentjes en beeldjes werd tot in 1969 verdergezet  wegens het grote succes. Er werden ook een groot aantal postume tentoonstellingen aan haar werken gewijd.
Jeanne Dutry kreeg een tegel met haar naam op het grafmonument van de Hebbelyncks op het kerkhof van Merelbeke-centrum. Het graf bevindt  zich achter de kapel en de muur wordt  bekroond met een kapelletje  waarin we een glasraampje en beeldje van haar hand ontdekken.