Vlaams minister voor Mobiliteit en Openbare werken Lydia Peeters (Open VLD) doet de plannen voor de N42 (Europaweg) en benadrukt daarbij dat het de bedoeling is om er na 220 ongevallen in de laatste 15 jaar een veilige en vlotte verbindingsweg van te maken, met minder sluipverkeer en veiliger fietsen. Er komen twee rijstroken per rijrichting.
De N42 loopt van Wetteren, over Oosterzele, Sint-Lievens-Houtem, Zottegem, Herzele, Lierde, Geraardsbergen tot Lessen en is een belangrijke verbindingsweg tussen de verschillende gemeenten in de regio en is belangrijk voor de ontsluiting naar de E40.
Minister Lydia Peeters: “Met de vernieuwde N42 trekken we volop de kaart van de verkeersveiligheid én van de fietser. Bij de herinrichting van het trac é tussen de E40 in Wetteren en de N46 in Zottegem kunnen fietsers alvast uitkijken naar de meer dan 8 kilometer nieuwe fietspaden die parallel met de Wettersesteenweg zullen lopen. Verder zal in Oosterzele ook de Keiberg – Oude Wettersesteenweg (N465a) – met verhoogde fietspaden worden uitgerust. Met een nieuwe fietstunnel aan de Leenstraat verplaatsen fietsers zich veilig naar het station van Balegem en Sint-Lievens-Houtem. De wijk Anker zal dan weer vlot bereikbaar worden via de fietsbrug over de N42 ter hoogte van Gijzenzele. De huidige carpoolparking aan de Kr ëfelsite wordt vervangen door een nieuwe parking aan de Gijzenzelestraat. Op de nieuwe parking zullen 170 auto’s kunnen parkeren en er komt een nieuwe fietsenstalling. De parking is vlot bereikbaar met de fiets via het provinciale fietsnetwerk. Bus 46 van De Lijn krijgt hier een halte zodat je vlot overstapt op het openbaar vervoer. Zo wordt uitdrukkelijk ook de kaart getrokken van combi mobiliteit.”
Twee rijstroken per rijrichting en ecopassages
“De nieuwe Wettersesteenweg wordt een bredere weg”, aldus de minister. “In plaats van één rijstrook in elke rijrichting komen er twee rijstroken per rijrichting. Een snelweg wordt het echter zeker niet. Er wordt met dit ontwerp gekozen voor maximale inpassing in het landschap. Er komt zo weinig mogelijk bijkomende verharding en grondinname wordt sterk beperkt: de nieuwe weg volgt het huidige traject, landbouwvoertuigen mogen op de N42 blijven rijden. Dat alleen spaart ongeveer 20 ha. Landbouwgrond. Op verschillende plekken, zoals in de Hooimeersbeekvallei en de Oombergse bossen komen er hop-overs. Dat zijn hoge beplantingen van bomen en struiken die ervoor zorgen dat vleermuizen, vlinders en vogels omhoogvliegen en niet in aanraking komen met het verkeer. Marters, vossen, ree ën, … leiden we dan weer via ecopassages onder de weg.”