‘Het stadsbestuur mag heel wat ambitieuzer zijn als het gaat over trage wegen’


Geraardsbergen. Deze week stelde schepen van Mobiliteit Fernand Van Trimpont (CD&V) de halfverharding van de trage weg Molen-Te-Veel voor. Voor Armand Matthijs (Rebus) is het maar een mager resultaat en mag het stadsbestuur best wat ambitieuzer zijn. ‘Het wordt dringend tijd dat er een verbinding voor fietsers en stappers komt die de 15 deelgemeenten met elkaar verbinden.’

Molen-Te-Veel, de trage weg die Zarlardinge met Goeferdinge verbindt, kreeg een     halfverharding aangemeten. Hierdoor kunnen niet alleen wandelaars maar ook fietsers hem makkelijk en in alle veiligheid gebruiken. Een tractorsluis verhindert dat auto’s de trage weg nog gebruiken. Het project maakt deel uit van het engagement van het lokaal bestuur van Geraardsbergen om te zorgen voor veilige fietsverbindingen vanuit de dorpskernen.

‘Sommige vinden dat al een hele prestatie maar het is ook niet meer dan een ‘ stukje’ oplossing. Fietsers en stappers hebben gewoon recht op ononderbroken veilige trajecten van   voetpaden (in woonstraten), voetwegen en fietspaden. Dat kan voor het grootste deel op trac és van bestaande, soms belemmerde wegen’, geeft Armand Matthijs van Rebus mee.

Verbindt alle deelgemeenten
Voor Armand Matthijs mag het stadsbestuur dringend werk maken van een verbinding voor stappers en fietsers maken tussen alle 15 deelgemeenten via de oost-west verbinding (Denderjaagpad) en noord-zuid fietspad (Ophasselt-Viane). ‘Dorpen als Zarlardinge, Smeerebbe-Vloerzegem, Waarbeke, Nieuwenhove.. vragen een nieuwe fietsverbinding, die grotendeels kunnen aangelegd worden op bestaande   (trage)wegen.’

Rebus stelt ook een verbinding van Zarlardinge naar Geraardsbergen: ‘Via de belemmerde voetweg Kanakkendries naar zijweg Molen-te veel en losweg Hogeweg(nu halfverharding), Veldstraat (fietsstraat met plaatselijk verkeer), Kortelake fietsstraat, spoorovergang, doorsteek naar jaagpad via verlegede voetweg. Aanvullend komen we op voor een wettelijk vrij liggend fietspad-voetpad langs Watermolenstraat(werd daar nu vernietigd) en Pastorijstraat. Een alternatief is ook mogelijk vanaf de Veldstraat, verbreed fietspad op zuidkant Groteweg, fietsstraat Kloosterstraat en Pol Anteunisstraat naar het Denderjaagpad.’

Julien Borremans