Zottegems gemeenteraadslid en Vlaams parlementslid Kurt De Loor (Vooruit) laat weten ongerust te zijn nu bekend is geraakt dat bijna 1 op de 10 bushaltes in vervoerregio Vlaamse Ardennen zal verdwijnen. Wanneer precies en over welke bushaltes het concreet gaat werd niet bekendgemaakt.
Vervoerregio Vlaamse Ardennen omvat Brakel, Geraardsbergen, Herzele, Horebeke, Kluisbergen, Kruisem, Lierde, Maarkedal, Oosterzele, Oudenaarde, Ronse, Sint-Lievens-Houtem, Wortegem-Petegem, Zottegem en Zwalm. De cijfers (zie tabel hieronder voor een overzicht) werden opgevraagd door Vlaams parlementslid Els Robeyns (Vooruit).
“Er zullen vervoerregio Vlaamse Ardennen in de toekomst in totaal 224 bushaltes verdwijnen, er komen 93 haltes bij. In totaal sneuvelen dus 131 bushaltes, die worden niet vervangen. 31 bushaltes worden verplaatst”, zegt De Loor. “Als je ziet dat bijna 1 op 10 van de bushaltes verdwijnt, dan gaat het niet over verloederde busstops hier en daar. Ik vraag mij af hoe we dit in godsnaam zullen compenseren. Openbaar vervoer moet zo toegankelijk, bereikbaar en betaalbaar mogelijk zijn voor iedereen. Heel wat mensen zijn aangewezen op de bus. Met het verdwijnen van 1 op 10 bushaltes zullen heel wat onder hen binnenkort in de kou blijven staan.”
“Vooral in Zottegem, Herzele en Brakel is de tol hoog. In Zottegem worden 32 bushaltes niet vervangen noch verplaatst. In Herzele gaat het om 26 bushaltes. Dat staat in schril contrast met andere gemeenten uit de regio. In Ronse en Oosterzele bijvoorbeeld worden alle bushaltes die afgeschaft worden gecompenseerd door nieuwe haltes. In Maarkedal komen er zelfs netto vier bushaltes bij. Ik vraag mij echt af of het Zottegems stadsbestuur van CD&V en N-VA lag te slapen tijdens de onderhandelingen? Ik ben heel erg ongerust over het afschaffen van al die bushaltes. Voor sommige mensen is de bushalte in de buurt de enige manier om ergens te geraken. Zelfs al wordt een bushalte niet vaak gebruikt, voor de mensen die net die bushalte nodig hebben en niet mobiel zijn, is hun bushalte van levensbelang. Het is voor Vooruit cruciaal dat het openbaar vervoer in onze regio voor iedereen toegankelijk, bereikbaar en betaalbaar is. Over dat laatste is trouwens nog geen uitsluitsel. Geen mens weet hoeveel we in de toekomst gaan betalen voor ‘vervoer op maat’. Dat is erg verontrustend.”