Belangrijke mijlpaal voor de nieuwe Bergwijkbrug over de Ringvaart in Merelbeke. Op 15 en 16 juli werd de nieuwe brug naar haar definitieve locatie geschoven en daar vakkundig op haar plaats gelegd. En dat onder toeziend oog van de Merelbekenaar. Nu deze horde genomen is, kan de laatste rechte lijn naar oplevering worden ingezet.
De oude Bergwijkbrug werd in 1957 gebouwd en was aan vervanging toe. Door haar respectabele leeftijd van ruim 60 jaar stond ze voor structurele herstelwerken. Tegelijk voldeed ze niet meer aan de noden van deze tijd. Ze was een flessenhals geworden die leidde tot stilstand verkeer op de Fraterstraat en de Guldensporenlaan en was onveilig voor voetgangers en fietsers. Bovendien vormde de beperkte doorvaarthoogte van de brug ook een belemmering voor vlot scheepvaartverkeer op de Ringvaart.
Met enige vertraging door werkongeval werd rond 15 uur begonnen met de brug op te vijzelen. Eén van de kranen die met voorbereidende werken bezig was, viel donderdagmiddag omstreeks 12 uur omver. De bestuurder raakte daarbij zwaargewond en werd door de brandweer bevrijd. “De man is zwaar geraakt aan zijn schouder maar verkeert niet meer in levensgevaar”, zegt Carolien Peelaerts van bouwheer De Vlaamse Waterweg.
Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken: “Door te investeren in een gloednieuwe brug, voldoen we aan de behoeften van alle gebruikers. Een hogere doorvaarthoogte maakt drielaagscontainervaart mogelijk. Zo garanderen we een vlot scheepvaartverkeer op de Ringvaart. Met de nieuwbouw krijgen ook een aantal lokale mobiliteitsproblemen een oplossing. Zowel stapper en trapper als automobilisten kunnen genieten van een comfortabelere oversteek.”
Filip Thienpont, burgemeester van Merelbeke: “Deze nieuwe brug bevindt zich op een cruciaal gemeentelijk, provinciaal, gewestelijk, ja zelfs Europees knooppunt. Met de brug realiseren we een veiliger doorstroming voor zowel het autoverkeer als voor de fietsers en voetgangers. Het lokaal bestuur Merelbeke is bijzonder tevreden over het vlotte verloop van de werkzaamheden. We zijn blij dat de verwachte verkeersproblemen door het afsluiten van de brug uitgebleven zijn, en kijken al uit naar de ingebruikname van de nieuwe Bergwijkbrug dit najaar. Wij willen alle partners van dit project bedanken voor de goede samenwerking. Een bijzonder woord van dank aan de betrokken schepenen en diensten van het lokaal bestuur Merelbeke en aan alle inwoners in de omgeving van de brug voor hun begrip voor de overlast tijdens de werken.”
Inschuifoperatie
De nieuwe Bergwijkbrug moet op dezelfde plaats komen te liggen als de oorspronkelijke brug. Om de hinder te beperken is ervoor gekozen om de nieuwe brug eerst volledig naast de oude brug te bouwen. Die laatste werd in januari van dit jaar gecontroleerd afgebroken. Na maanden van voorbereidende werken is de nieuwe brug klaar om naar haar definitieve plaats 35 meter verderop te worden ‘geschoven’. Eerst werd ze opgevijzeld zodat ze los kwam van de ondersteuning. Vervolgens werd ze over ‘glijbanen’ naar de nieuwe pijlers en landhoofden gesleept. De Merelbekenaar kon de in schuifoperatie bekijken vanuit een veilige kijkzone in de Ringvaartstraat.
Krista Maes, operationeel directeur bij De Vlaamse Waterweg nv: “Een inschuifoperatie is altijd weer een huzarenwerk. De drukke omgeving met veel verkeer en de beperkte beschikbare ruimte maken deze werf bovendien extra complex. De nieuwe brug op haar definitieve plaats leggen is geen evidentie met een bruglengte van ruim 100 meter en een brugbreedte van 19,5 meter. Eenmaal de brug op haar plaats ligt, is een belangrijke mijlpaal bereikt en kan de laatste rechte lijn naar oplevering worden ingezet”.
De nieuwe brug in cijfers
- Type brug: extern nagespannen betonnen brug
- Lengte brug: 101,20 meter
- Hoogte bovenbouw: 5,50 meter
- Breedte brug: 19,50 meter
- Gewicht bovenbouw bij transport: 2800 ton
- Gewicht bovenbouw afgewerkt: 3300 ton
- Doorvaarthoogte brug: 13,00 mTAW
- Doorvaartbreedte brug: 45,00 meter
Vervolgtraject
De komende maanden volgen nog aanpassingwerken aan de kruispunten. Ook zal de aannemer het composieten fietsbrugdek plaatsen en afwerken, de brugvoegen plaatsen en asfalterings- en belijningswerken doen. Verder plaatst hij ter hoogte van de brug nog zinkstukken op de bodem van de Ringvaart, verwijdert hij de eerder aangebrachte buispalen en bodembescherming. Als de werken verder volgens planning verlopen, kan de brug in oktober 2021 in gebruik worden genomen.
Samenwerking
De bouw van de nieuwe Bergwijkbrug is een samenwerking tussen De Vlaamse Waterweg nv, het lokaal bestuur Merelbeke, het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer en de provincie Oost-Vlaanderen. Daarnaast wordt vanuit Europa een belangrijke bijdrage voorzien vanuit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO), een programma voor fietsinvesteringen en vanuit het CEF-fonds Seine Schelde voor de aanpassing van de Ringvaart aan Klasse Va. De aannemerscombinatie Franki Construct en Herbosch-Kiere voert de werken uit.
De totale kostprijs (inclusief fietsonderdoorgang, aanpassing Guldensporenlaan en aanpassing Ringvaart) bedraagt circa 12 miljoen euro.